Op ontdekking door de wijken van New York City

Amerika
door Janette Krijgsman

Afgelopen maart heb ik samen met mijn collega’s een zevendaagse studiereis gemaakt naar New York City. Het was al bijna tien jaar geleden dat ik daar was geweest, dus ik kon niet wachten om te gaan! En wat een geweldige stad is NYC toch. Vanaf het moment van vertrek heb ik van de reis genoten.

We vlogen met United Airlines. Wat ideaal is, is dat je al vroeg vertrekt vanaf Schiphol (rond 09:00 uur) en rond 12:00 uur lokale tijd kom je aan op Newark Airport. Genoeg tijd dus nog op de dag van aankomst! Eenmaal door de douane en met de koffers van de band begon het avontuur écht. Met een yellow cab vanaf Newark Airport richting Manhattan duurde de rit zo’n 45 minuten. Vanaf de highway hadden we al uitzicht op bekende gebouwen op Manhattan, zoals de Freedom Tower, het Empire State Building en het Crystler Building. Geweldig!

We werden afgezet bij The Skyline Hotel, waar wij sliepen (in de wijk Hell’s Kitchen). We hebben ons snel opgefrist, zodat we meteen op pad konden gaan. Wandelend gingen we naar Central Park en hebben geluncht in het Time Warner Center. We moesten twintig minuten wachten op een tafeltje, maar dat is geen straf, want het is een prachtig groot winkelcentrum waar die twintig minuten zo gevuld waren. Vanaf het restaurant waar wij zaten (de Bouchron Bakery) hadden we prachtig uitzicht op Columbus Circle, met daarachter Central Park. Daarna zijn we naar Times Square gelopen en daar hebben we - net als iedere toerist - een paar foto’s en selfies gemaakt :-) Bij het kantoor van Grayline hebben we de vouchers omgewisseld voor de FreeStyle New York 5 options (hop on hop off) excursie, omdat we graag de night tour wilden doen. Leuk om de trip daar mee te beginnen! Het begon al donker te worden, dus toen we uiteindelijk op de Manhattan Bridge richting Brooklyn reden, hadden we een adembenemend uitzicht op de duizenden lichtjes van Manhattan. WOW! De volgende dag hebben we over het High Line Park gewandeld. Het was koud (2 graden), maar de zon scheen, dus het was echt top. High Line Park loopt van het Meatpacking District tot aan Chelsea, en is over een oude spoorweg gelegd. Je loopt dus boven de gewone weg en hebt even geen last van het drukke verkeer. In Chelsea hebben we (in de kou, maar ook in de zon) na de wandeling op een terrasje gezeten. De Chelsea Market is erg leuk om te bezoeken, dit is een food hall met veel verschillende restaurants, eettentjes en winkeltjes. De dagen hierna hebben we veel hotels bezocht, excursies gedaan en onderweg heel veel hoogtepunten van de stad gezien.

High Line Park in New York City

Een metrokaart aanschaffen was absoluut nodig! De metro is een ideaal vervoermiddel in New York, waar wij heel veel gebruik van hebben gemaakt. Bijna overal is wel een metrostation in de buurt en het systeem is heel overzichtelijk.

Ik ben erg enthousiast over alle hotels die wij aanbieden en zou niet kunnen kiezen waar ik zou willen slapen de volgende keer. De verschillende wijken vond ik zo leuk om te zien. Het meest gecharmeerd ben ik van Greenwich Village, Chelsea en SoHo. Mooie art deco gebouwen, terrasjes, restaurants, barren, winkels... noem het maar op! Ik hou van series en films, dus te gek om straatbeelden en gebouwen te zien die worden gebruikt in bijvoorbeeld Friends, Sex and the City en Gossip Girl. Central Park is ook fantastisch, gelegen tussen de Upper West en Upper East Side. Hier liggen veel musea, waarvan wij er een aantal hebben bezocht: het Guggenheim, The Metropolitan Museum of Art en het Museum of National History. Het bekende Plaza Hotel ligt ook aan Central Park. Met open mond liepen we met de sales manager door het hotel, waar we kamers en andere faciliteiten hebben bekeken. Dit is echt het toppunt van super-de-luxe! Little Italy is onmisbaar als je van Italiaans eten houdt. Wij hebben gegeten bij Gelso & Grand. Erg lekker, en mooi industrieel ingericht. Wat ook niet mag ontbreken is een bezoek aan de andere boroughs van New York City. Manhattan is natuurlijk de bekendste, waar het meeste te zien en te beleven is, maar de andere delen van de stad zijn steeds meer upcoming.

Central Park in New York

Queens en Brooklyn vond ik verrassend leuk! In Queens hebben we MoMA PS 1 bezocht. Een bijzonder museum, waarover je in de blog van mijn collega Melvin meer kunt lezen. Ook het Z Hotel ligt in Queens. Ik ben erg onder de indruk van dit hotel. Nog maar open sinds vier jaar, dus nieuwe en frisse kamers, met allemaal uitzicht op Manhattan. Dit hotel heeft een oud schoolbusje, waarmee de gasten ieder uur naar Manhattan worden gebracht. Op die manier kunnen ze ook weer terug naar het hotel. Daarnaast hebben ze fietsen die je mag lenen. Een echte aanrader!

In Brooklyn hebben we een bezoek gebracht aan de wijk Williamsburg. Met metrolijn J of Z (inderdaad,  aan deze metrolijnen heeft rapper Jay-Z zijn bijnaam te danken) ben je er zo vanaf Manhattan. De wijk is ontzettend hip en heeft veel barren, restaurants en winkels. Dus zeker de moeite waard om hier een aantal uur te zijn! Top of the Rock ontbrak natuurlijk ook niet aan onze reis. Het ideale aan deze excursie is dat je zelf kunt bepalen wanneer je gaat en ook nog eens hoe lang je boven blijft om uit te kijken over Manhattan. Je hebt hier geweldig uitzicht! Als het uitzicht niet zo mooi/helder is, wordt dit aangegeven bij de receptie, dus kun je altijd later terugkomen om met de lift (die in 45 seconden naar de 67e verdieping gaa!t) naar het observatiedesk te gaan. Kortom, er zijn te veel leuke dingen in New York City waarvan ik de helft misschien nog niet eens heb opgenoemd. I LOVE NEW YORK!