Oregon en Washington State

Amerika
door Priscilla Melse

Vorige maand kwam ik terug van een prachtige reis door Noord West USA. Wat een fantastische landschappen vol ruige kust, hoge bergen, meren en rivieren. En de locals zijn er supervriendelijk!

Onze reis startte in Seattle, waar we twee nachten in Hotel Max, een hotel met een muzikale touch, sliepen. Seattle heeft me verrast, de stad heeft onwijs veel te bieden. Met onze CityPASS hebben we diverse attracties bezocht, waaronder natuurlijk de Space Needle. Wauw, wat een uitzicht! Ook het Chihuly Museum (kunstwerken van glas) en het Seattle Aquarium waren onwijs leuk. Met een boottochtje over Elliot Bay bewonder je de fantastische skyline vanaf het water en ook Pike Place Market vind ik echt een must see in Seattle. Op deze oudste publieke markt van de VS verkopen ze verse lokale producten, met name heel veel vis die in de Puget Sound is gevangen. ’s Avonds zijn we naar een honkbalwedstrijd van de Seattle Mariners geweest. Dit is echt de Ultimate American Experience, te gek! Met een grote beker cola en een hamburger hebben we genoten van de sfeer en de wedstrijd. Wat je in de buurt van Seattle ook echt niet mag overslaan, is de Boeing Fabriek in Everett. Op een klein half uurtje rijden van de stad vind je het hoofdkwartier van deze vliegtuigbouwer. Met een tour bezoek je de hangars waar onder andere de 747’s en Dreamliners staan. Wij hebben zelfs de allereerste KLM Dreamliner al gezien! Vanaf Everett was het een kleine twee uur rijden naar Vancouver, een stad met een fantastische ligging aan het water en tussen bergen. Hier hebben we fietsen gehuurd, zodat we gemakkelijk Stanley Park konden ontdekken. Dit park is een uniek stukje natuur midden in de stad, heel mooi! De Seawall langs het water is ook erg leuk om over heen te wandelen, je ziet er watervliegtuigjes landen en loopt makkelijk richting Canada Place. Op dit plein kun je de 4D-film Fly Over Canada bekijken. De documentaire laat je alle hoogtepunten van Canada zien, op een manier waarop het lijkt of je zelf over het landschap heen vliegt. Granville Island vond ik een verrassend leuk stukje van Vancouver en extra leuk was de watertaxi die ons terugbracht naar het vasteland. Iets waar ik al lang naar uit had gekeken was de orka-excursie in Victoria. Vanuit Vancouver zijn we met de ferry richting Vancouver Island gegaan en eigenlijk is die overtocht al een excursie op zich. Je vaart langs vele eilandjes en als je geluk heb spot je al orka’s of walvissen. De echte orka-excursie was echt fantastisch! Op een zodiacboot vaar je de zee op, op zoek naar deze unieke beesten. Het weer was top en we hebben een hele poos een groep van zo’n acht orka’s kunnen bekijken. Missie geslaagd! In Victoria sliepen we in het hippe Hotel Zed. Kleurrijk en met een oude VW-bus die je gratis naar het centrum van de stad brengt. Natuurlijk hebben we gebruik gemaakt van deze transfer en hebben we ons af laten zetten bij het Empress Hotel, een iconisch hotel midden in de stad. De volgende dag was het tijd om Canada achter ons te laten en terug te gaan naar Amerika. Met de ferry voeren we naar Port Angeles vanwaar we richting Olympic NP reden. Dit park bestaat uit gematigd regenwoud en heeft tientallen trails die je kunt lopen. Het wordt er niet voor niets ‘hikers paradise’ genoemd! Wij liepen een route naar de Marymere Falls, een makkelijke trail door het regenwoud en over riviertjes die ons uiteindelijk bij de waterval bracht. Ook Ruby Beach vond ik prachtig mooi: grillige rotsformaties die uit de zee steken en een prachtig strand omgeven door een mooie groene natuur. Wij hebben twee nachten in de Lake Quinault Lodge in het zuiden van het park overnacht. Toen we daar aankwamen zaten een moeder- en een babybeer in de bossen te eten. We hadden nog nooit beren in het wild gezien, dus dat was te gek! Verder hebben we in Olympic NP de Graves Creek Trail richting de Enchanted Valley gelopen. De omgeving was wederom fantastisch en hoewel het veel had geregend paste dat wel in het beeld van het park. Na het Olympic NP lieten we Washington State achter ons, op naar Oregon! Astoria was daar onze eerste stop. We aten er heerlijk verse vis en dronken een biertje bij de Buoy Brewery. Helaas hadden we niet veel tijd om de rest van dit gezellige plaatsje te ontdekken, we moesten namelijk de volgende dag alweer verder richting Newport. Via de Highway 1 rijd je langs de fantastische Oregon Coast. Wat een prachtige uitzichten! Je moet echt de tijd uittrekken om al het moois langs deze kust te ontdekken. Onze favoriete plekjes waren het Ecola State Park en Cannon Beach. In Newport sliepen we in de Elizabeth Street Inn. Dit hotel ligt direct het strand en heeft een magnifiek uitzicht. Op de volle dag dat we in Newport verbleven hebben we een Sea Life Cruise gedaan en het Newport Aquarium bezocht, waar we meer leerden over het leven onderwater voor de kust. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Local Ocean Seafood. Daar serveren ze superverse vis voor een hele scherpe prijs, een aanrader!

Na Newport was het tijd voor Florence, om daar met een buggy door de duinen te crossen. Het leek Dakar wel! Deze excursie is een aanrader voor echte dare devils. Na het crossen reden we door naar het schattige plaatsje Bandon, waar we overnachtten.

De volgende dag reden we richting Crater Lake National Park, via de Umpqua River Highway gereden. Deze scenic route heeft een aantal schitterende watervallen en trails. Onderweg kom je maar weinig auto’s of andere toeristen tegen. Hoogtepunt van deze highway vonden wij de Toketee Falls en de Toketee Hot Springs. Vooral die laatste waren een echte verrassing. Hier komen namelijk veel hippies samen om lekker te chillen en is het dus erg gezellig. Ik moet er wel bij zeggen dat ze dat veelal naakt doen… En toen waren we in Crater Lake NP, WAUW! Wat een prachtig stukje natuur. Wij hadden het geluk dat het stralend weer was, wat de uitzichten over het meer nog mooier maakte. Niet te beschrijven gewoon. We sliepen in de Crater Lake Lodge met uitzicht op het meer en liepen de Cleetwood Cove Trail, die je naar de rand van het meer brengt. De route is erg steil, maar echt de moeite waard. Niet overslaan dus, als je in de buurt bent! Ook doen: de Rim Drive rijden. Zo kun je het meer van alle kanten bekijken. Bend is een bestemming voor echte outdoor-fans en was onze volgende stop. Uiteraard hebben ons flink uitgeleefd met raften en mountainbiken. Beide excursies vonden we echt de moeite waard. Ben je in Bend en heb je de tijd, ga ze dan zeker doen! In Bend kun je  heerlijk eten bij 900 Wall, hmmm!

Na Bend zijn we richting Portland gegaan, maar dan wel met een grote omweg. We wilden namelijk graag Mount Hood, Hood River en de Columbia River Gorge zien. Ik ben blij dat we dat gedaan hebben. Op Mount Hood kun je bij de Timerline Lodge normaal gesproken het hele jaar door skiën. Bij Hood River kun je je als van wind- of kitesurfen houdt helemaal uitleven. Op de Columbia River heb je op dit gedeelte namelijk heel veel wind. Er hangt hier een Caribisch sfeertje, uniek! De Columbia River Gorge herbergt fantastische watervallen. Mijn favoriet: de Multnomah Falls.

Portland is een jonge stad die onwijs in opkomst is. Wij hebben hier een fietstocht gemaakt onder leiding van een gids die ons alles heeft verteld over de stad. Het Pearl District vond ik met name heel erg leuk. In Portland kun je tax free shoppen, dus shopaholics kunnen hier los gaan. Op culinair gebied heeft Portland een zeer goede naam. Je kunt hier heerlijk eten en de lekkerste lokale biertjes proeven. De laatste stop van onze reis was Mount Rainier NP. Ook hier kun je prachtige wandelingen maken door de bossen. Wij zijn richting Paradise gereden waar het Visitor Center zit en je het beste en mooiste uitzicht hebt op Mount Rainier NP. Een fantastische afsluiter van een te gekke reis!