Beren spotten

Canada
door Annelies Koorn

Annelies reisde aan het begin van de zomer door West-Canada. Ze reisden van Vancouver via Whistler en de Rockies naar Calgary. Annelies hield een blog bij over haar belevenissen. Hier het tweede deel: Wells Gray Provincial Park, Jasper en de Icefields Parkway.

Wells Gray Provincial Park

Vervolgens zijn we doorgereden naar Wells Gray Provincial Park. We verbleven midden in de natuur in de Helmcken Falls Lodge. Hier hebben we misschien wel de beste ervaring van onze vakantie gehad vanwege de knusse lodge en de wonderschone natuur! Daarnaast hebben we in Wells Gray onze eerste beer gespot. We verbleven hier twee nachten, zodat we een volle dag hadden om de fraaie watervallen, riviervalleien, hoge bergpieken en uitgestrekte bossen te ontdekken. Prachtig!

Jasper

We zetten onze reis voort naar Jasper National Park. Onderweg hebben we de excursie ‘Blue River Safari’ ondernomen. Onder leiding van een gids voert deze safari je per boot door Bear Valley. Een bijzondere excursie, want je waant je op het water te midden van het regenwoud op zoek naar beren in hun natuurlijke habitat. Naast twee beren hebben we ook een visarend gespot. Na de Blue River Safari vervolgden we onze reis naar Jasper. Langzaamaan zie je de bergen voor je opdoemen; de imposante Canadese Rocky Mountains.

In Jasper zijn we allereerst met de Skytram de Whistler Mountain opgegaan. In een paar minuten sta je boven op de berg; wat een uitzicht! Een ander hoogtepunt in Jasper National Park vond ik Mount Edith Cavell met de Angel Glacier. Hier hebben we een wandeling van zo’n drie uur gemaakt. Af en toe best pittig, maar zeker de moeite waard, want we werden getrakteerd op prachtige panorama’s. We liepen zelfs nog in de sneeuw toen we hoger kwamen. Breng ook zeker een bezoek aan Maligne Lake en Maligne Canyon. In Jasper hebben we het meeste wildlife gespot zoals beren (zelfs met twee jongen!), wapiti’s en coyotes.

Na twee nachten in Jasper zijn we verder gereisd naar Lake Louise. Omdat er zoveel te zien is in Jasper had ik hier wel drie nachten willen verblijven, zodat je twee volle dagen hebt om dit Nationale Park te ontdekken.

Icefields Parkway

Op de helft van de Icefields Parkway verbleven we in The Crossing Resort. Dit is ideaal, zodat je onderweg de bezienswaardigheden rustig kunt bekijken. Tip: maak een extra autorit via Highway 11; David Thompson Highway. Hier rijdt bijna geen verkeer en de omgeving is schitterend! Het turquoise Abraham Lake en de enorme bergen leveren schilderachtige plaatjes op. Voordat we bij de Crossing Resort aankwamen hebben we de Athabasca Glacier bezocht, die één van de acht gletsjers vormt uit het Columbia IJsveld. Hoe dichterbij je komt, hoe meer je je realiseert wat een gigantische ijsmassa het is. Verder hebben we op de Icefields Parkway het helderblauwe Peyto Lake en Bow Lake bezocht. Eenmaal aangekomen in Lake Louise hebben we eerst het Moraine Lake bezocht en daarna het gelijknamige Lake Louise. En ja, het is echt zo blauw! Misschien denk je nu ‘wat veel meren’, maar ieder meer heeft zijn eigen charme. Als kers op de taart verbleven we in de Emerald Lake Lodge. Je parkeert je auto op de parkeerplaats verderop en vervolgens word je met een busje opgehaald en naar de lodge op het autovrije eilandje gebracht.

De volgende dag gingen we weer op pad en hebben we o.a. de Takakkaw Falls en de Natural Bridge bezocht in Yoho National Park.  Breng ook zeker een bezoek aan de Marble Canyon in Kootenay National Park, dat net ten zuiden van het Yoho National Park is gelegen. Je volgt het pad langs de canyon en je ziet hoe het helderblauwe water zich een weg baant door de smalle spleten en holen.