Canadian Rockies

Canada
door Priscilla Melse

Na een aantal mooie reizen door Amerika gemaakt te mogen hebben, mocht ik afgelopen juli voor het eerst naar Canada reizen. Samen met mijn collega Melvin ben ik op een 9-daagse studiereis naar de Rockies geweest. Het was een prachtige eerste kennismaking met West-Canada.

We vlogen met Air Canada vanaf Amsterdam via Londen naar Calgary. Terug vloog ik alleen via Londen vanaf Edmonton. Melvin plakte er namelijk nog een weekje vakantie aan vast in Vancouver. Op Calgary Airport hebben we onze huurauto opgehaald. In principe stond er een standaard SUV voor ons geboekt. Toen we daar arriveerden, kregen we ineens een Jeep Wrangler. Een betere auto kun je je eigenlijk niet voorstellen in Canada.

Vanuit Calgary zijn we eerst in zuidelijke richting naar Waterton Lakes National Park gereden. Dit park grenst aan het Glacier National Park, gelegen in de staat Montana (VS). Wij zijn hier direct na aankomst in Calgary naartoe gereden. Wij raden het niet aan om dit in één keer te doen. Deze rit van ongeveer vier uur vergt veel inspanning. Hoewel het een ontzettend mooie rit was, kwam ik uitgeput in ons hotel Waterton Lakes Resort in Waterton Lakes aan. Waterton Lakes is een kleinschalig plaatsje in een prachtig natuurgebied. Het is minder bekend dan bijvoorbeeld Banff en Jasper National Park doordat het voor veel reizigers vaak niet op de route ligt. Dit maakt het juist zo authentiek. Doordat we de rit in één keer hadden gereden, sliepen we twee nachten in Waterton Lakes National Park. Hierdoor hadden we één volle dag de tijd hadden om het park te bekijken. Na onze hotels in Waterton Lakes te hebben bekeken, zijn we het park gaan ontdekken. Er waren verschillende hoogtepunten zoals het uitzicht vanaf de berg waar het hotel de Prince of Wales op staat. Ook het rijden van de Red Rock Parkway was adembenemend. Hier hebben wij tot mijn grote blijdschap meerdere beren gezien. De pittige klim van de Bears Hump Trail was mijn persoonlijke hoogtepunt. Deze 1,5 kilometer lange wandeling was enorm intensief. Dit wordt op de top beloond met een fantastisch uitzicht over het plaatsje Waterton Lakes, het park en het meer. Vanwege het wisselvallige weer was de lucht bij ons bijzonder mooi. We zagen zelfs twee regenbogen.

Na twee nachten in Waterton Lakes te hebben overnacht, zijn we weer in noordelijke richting naar Banff National Park gereden. Wij hebben ervoor gekozen niet de kortste route te nemen maar een alternatieve route via de Smith Dorrien Trail. Deze route gaat gedeeltelijk over onverharde wegen. Onderweg heb je af en toe het idee dat er geen andere mensen in de omgeving zijn. Een heerlijk gevoel. De route is prachtig. Je wilt regelmatig stoppen om foto’s te maken. Vooral Spray Lakes was één van de hoogtepunten onderweg. Omdat we tijdens de reis geweldig weer hadden, hebben we lekker het dak van de Jeep eraf gehaald om optimaal van de natuur te kunnen genieten.

In Banff hebben we de hotels bekeken maar we hebben hier niet overnacht. Dit hebben we gedaan in de Mountaineer Lodge in Lake Louise. ’s Avonds aten we in de Deer Lodge. Een echte aanrader, ook als je hier niet verblijft. De lodge heeft een sfeer die je zowel doet denken aan Hans en Grietje als aan Harry Potter. Heel apart maar erg leuk.

Lake Louise is prachtig. Dit ligt op loopafstand van de Deer Lodge en Moraine Lake. Moraine Lake vind ik mooi vanwege de blauwgroene kleur van het meer, omringd door de besneeuwde bergtoppen. Het is uniek om te verblijven in de Moraine Lake Lodge, direct gelegen aan het meer. Dit hebben wij niet gedaan. Wij zijn naar Yoho National Park gereden waar we in de Emerald Lake Lodge verbleven. Dit vind ik een heel bijzondere accommodatie. De verblijfplaats ligt op een soort eilandje. In eerste instantie stikt het er van de toeristen. Naarmate je op het terrein van de accommodatie komt, heb je het gevoel alsof je de enige bent. Dit geeft een unieke ervaring. Je kunt in alle rust genieten van de omgeving. Naast Emerald Lake zijn ook de Takakkaw Falls, ook wel de Tak Falls genoemd, de moeite waard om te bezoeken in Yoho National Park.

Wat natuurlijk niet mag ontbreken aan een bezoek aan de Rockies is de Icefields Parkway. Dit wordt ook wel de mooiste route van Canada genoemd. Het is een prachtige route waarbij je je ogen uitkijkt. Ik wilde op elk uitzichtpunt stoppen om foto’s te maken. Waar je absoluut een stop moet maken zijn Bow Lake, het azuurblauwe Peyto Lake en Mistaya Canyon. Ik ben blij dat we de excursie heli-hike hebben gedaan. Dit is een helikoptervlucht boven een gedeelte van de Rockies. Onderweg maak je een landing in de middle of nowhere. Je kunt dan een korte wandeling maken naar een mooie waterval. Ik was heel blij toen ik op de terugweg voorin de helikopter mocht zitten. Wat wij jou aanraden? Met een stoere truck, de snowcoach, de gletsjer op gaan. Dit is de enige verantwoorde manier om op de gletsjer te komen. Het is namelijk gevaarlijk om hier op eigen houtje heen te gaan. Er kunnen diepe kloven in het ijs zitten waar je in kunt vallen. Ook kan het ijs op sommige plekken smeltend zijn. Tip: neem een leeg flesje mee zodat je deze kunt vullen met water afkomstig uit de gletsjer.

Als je de Icefields Parkway rijdt, is het aan te raden om tussen Lake Louise en Jasper National Park een overnachting in te lassen. Dit kan bij Bow Lake, The Crossing of Sunwapta Falls.

In Jasper National Park sliepen we in de Maligne Lodge. Jasper is een prachtig park met minder toeristen. Wij raden je aan de Skytram te nemen naar de top van Whistler Mountain. Het resultaat is een adembenemend uitzicht. Wat ik erg leuk vond, was het maken van een wandeling naar een hoger punt op de berg. Vanaf dit hogere punt kun je van een nóg mooier uitzicht genieten. Een ander voordeel is dat lang niet iedereen ervoor kiest om de wandeling te maken. Het is daarom ook niet zo druk als op het platform. Je kunt vanaf de top heel Jasper National Park zien. Wat je ook zeker niet mag missen tijdens je bezoek aan Jasper National Park is Mount Edith Cavell. Dit is een gletsjer die je na een korte wandeling van redelijk dichtbij kunt bekijken. Je bent zo dichtbij dat je het ijs af en toe hoort kraken.

De reis door de Rockies is intensief geweest. Dit heeft mij doen beseffen dat het echt nodig is om de tijd te nemen voor dit gebied. Het is sowieso noodzakelijk om een overnachting in te plannen in zowel Banff, Lake Louise, halverwege de Icefields Parkway en in Jasper. Ik adviseer meerdere nachten te verblijven per bestemming. Zo kun je optimaal genieten van dit gebied en de tijd nemen voor enkele (korte) wandelingen. Daar leent dit gebied zich namelijk uitstekend voor.