Het natuurschoon van de Icefields Parkway

Canada
door Francis van der Kolk

Na een comfortabele vlucht met Air Canada - wow, wat een beenruimte! - startten we onze reis in Calgary. Aangezien je niet direct op de dag van aankomst je camper mag ophalen, hebben wij eerst een nacht in het centrum van Calgary geslapen. Calgary is voornamelijk een zakenstad, met veel bedrijven in bruingele gebouwen. Er is maar weinig vertier voor toeristen. Toch hebben we ons vermaakt hoor! We hadden een prachtig uitzicht over de stad vanuit de Calgary Tower en hebben een lekker hapje gegeten bij Moxie's Grill & Bar. Een echte aanrader is om gezellig wat te drinken op Stephens Avenue in hartje Calgary. Hier zijn een aantal leuke restaurants, barretjes en winkels te vinden en kun je zo de hele middag vertoeven. Wat dat betreft is Calgary dus een prima stad om de reis te beginnen en goed te acclimatiseren.

Op het moment dat wij de volgende dag wakker werden, wisten we precies wat ons te doen stond: wij zouden voor de allereerste keer achter het stuur van een zeven meter lange camper kruipen. Spannend!

Alles was tip top geregeld door onze campermaatschappij Go West. We werden opgehaald door een gele taxi bij ons hotel in het centrum van Calgary en bij aankomst bij Go West kregen we een uitgebreide uitleg van Caroline over alles in en om de camper. Caroline komt oorspronkelijk uit Nederland, dus de twee uur durende uitleg over de werking van de camper kon in het Nederlands. Best fijn! Omdat ze bij Go West zoveel tijd voor alle klanten vrijmaken, voel je je erg op je gemak en krijg je het gevoel dat zelfs de grootste kluns dat grote bakbeest weer schadevrij kan inleveren.

Nadat alle contracten ondertekend waren, kwam toch echt het moment van wegrijden met ons huis op wielen. We hadden het al aardig warm in de stralende zon (30 graden), maar dit zorgde toch wel voor een extra zweetdruppeltje op het voorhoofd. Gelukkig kwamen we de eerste bocht zonder kleerscheuren door. Het is zeker aan te raden om allereerst boodschappen te gaan halen voor minimaal een paar dagen tot een week. Calgary beschikt namelijk nog over een enorme supermarkt waar je werkelijk alles kunt vinden, maar later is het goed zoeken naar een kleine buurtsuper, en de prijzen zijn er veel hoger.

Camping West Canada

Uiteindelijk hebben we onze eerste rit vanuit Calgary naar de camping in Banff (met een pitstop bij het prachtige en rustige Lake Minnewanka) overleefd. En het ging eigenlijk best goed!

Die avond hebben we heerlijk gegeten op een terras in het plaatsje Banff. Deze gezellige plaats mag sowieso niet overgeslagen worden binnen een reis door West Canada, want er valt zoveel te zien en te doen! Je bent omgeven door de indrukwekkende Rocky Mountains, je kunt een 'duik' nemen in de hot springs en kijkt je ogen uit met alle shops, restaurants en barretjes die voornamelijk Oostenrijks aandoen aan de buitenkant.

Na Banff zijn we steeds verder naar het noorden gereden. Ondertussen zaten we al als volleerde 'camperbestuurders' achter het stuur, alsof we nooit iets anders hadden gedaan. Zo snel kan het dus gaan! We keken enorm uit naar deze dag, omdat drie van de bekende hoogtepunten langs de Icefields Parkway op het programma stonden. Lake Louise, Moraine Lake en Emerald Lake: here we come! Alle drie deze meren zijn echt pareltjes om te zien. We keken onze ogen uit.

Emerald Lake in Yoho heeft toch wel ons hart veroverd, voornamelijk ook omdat er een prachtige accommodatie (de Emerald Lake Lodge) aan dit turquoise meer ligt. Hier zouden wij zeker wel een nachtje willen verblijven, hoor! Ook kun je hier goed kajakken en hiken, dus voor actie kun je hier ook terecht. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Moraine Lake en haar Moraine Lake Lodge. Ook dit is een prachtige accommodatie, direct aan het meer. Een mooier uitzicht kun je je niet wensen, het meer is namelijk ook nog eens omringd is door tien bergpieken. Een klein loopje de bergen in en je hebt het meest fotogenieke punt te pakken om dit natuurwonder vast te leggen. Helaas hadden wij net te maken met wat donkere wolken, dus de kleur van het normaal gesproken diepblauwe meer kwam net iets minder uit de verf. Maar dat maakte het zeker niet minder mooi!

Houd er trouwens wel rekening mee dat de afstanden tussen deze drie meren in het echt toch iets langer zijn dan ze in eerste instantie op de kaart lijken. We zijn van 's ochtends vroeg tot begin van de avond in touw geweest om alles goed te kunnen bekijken. Je moet daar eigenlijk ook wel echt de tijd voor nemen. Het is er veel te mooi om er gehaast langs te racen! 's Avonds zijn we weer teruggereden naar het kleine plaatsje Lake Louise, om daar de volgende twee nachten in een hotel door te brengen (nee hoor, we zijn geen verwende kampeerders).

Ook de rest van de prachtige Icefields Parkway moet natuurlijk bezichtigd worden, dus de volgende dag hebben we onder andere een stop gemaakt bij Bow Lake en Peyto Lake. Wow, mooier kun je de dag niet beginnen! Bow Lake is zo weids en uitgestrekt dat het je het gevoel geeft alleen op de wereld te zijn. Je kunt helemaal tot rust komen met een mooie wandeling om het meer. Iets verderop ligt Peyto Lake, dat je alleen met een korte wandeling van tien minuten (omhoog) kunt bekijken. Dit meer spant toch echt wel de kroon qua intens blauwe kleur. Het is ongelofelijk dat je zulke onwerkelijk gekleurde meren ineens tussen alle bomen en bergen door ziet verschijnen.

Hierna zijn we nog gestopt bij The Crossing, een accommodatie die goed inspeelt op alle behoeften van langsrijdende locals en toeristen. Zo kun je hier tanken (de benzine is hier wel vrij duur), souvenirs kopen, uitgebreid eten en nog wat kleine inkopen doen. Vervolgens zijn we nog iets noordelijker gereden, richting de Columbia Glacier en de Athabasca Glacier. Hier hebben we een combinatie-excursie gedaan. We zijn eerst met een bus naar de Glacier Skywalk gebracht. Hier kun je over een soort brug lopen,  waarvan de onderkant volledig transparant is. Zo kijk je recht de afgrond van een gletsjer in! Uiteraard heb je ook een ontzettend mooi uitzicht. Het viel ons wel op dat een aantal tourbussen vol met Aziaten ook interesse hadden in deze excursie, dus het was er erg bedrijvig.

Na de Glacier Skywalk hebben we de Glacier Adventure Tour gedaan. Dit was erg indrukwekkend! Met een bus word je naar een rupsvoertuig gebracht, waarmee je de Athabasca Glacier vol met ijs opgaat. Ons rupsvoertuig (snowcoach) werd bestuurd door een stoere meid van onze leeftijd. Respect! Eenmaal aangekomen op de top van de gletsjer kregen we een kwartier de tijd om rond te kijken, foto's te maken en te proberen niet uit te glijden. Het witte, (letterlijk) ijskoude karakter van deze excursie maakt het juist een erg leuke afwisseling met de blauwe meren en de groene natuur van de Icefields Parkway. Verder dan deze Athabasca Glacier gingen we niet, dus na deze excursie reden we weer terug naar onze 'thuisbasis' in Lake Louise.

Lake Louise Campground

De volgende dag stond ons een enorm lange rit van minstens zeven uur te wachten, richting Waterton Lakes National Park. Voordat we de camper instapten, hadden we last minute bedacht om nog een gondeltocht in Lake Louise te maken. Deze gondel wordt in de winter gebruikt als skilift en in de zomer zou je er grizzlyberen moeten kunnen spotten en een mooi uitzicht hebben over het blauwe Lake Louise. Aangezien wij het zien van grizzlyberen graag wilden afvinken van onze bucketlist, leek dit ons de uitgelezen kans. En jawel! We zaten net vijf minuten in de gondel toen we maar liefst vier (!) grizzly’s zagen 'grazen' in open grasvlaktes. Wat een geluk! Voldaan konden we onze lange rit naar Waterton Lakes beginnen. Via Kootenay NP, Radium Hotsprings en andere kleine plaatsjes bereikten we onze eindbestemming. En wat was deze rit de moeite waard geweest!

Beren spotten langs de Icefields Parkway

Waterton Lakes National Park heeft een prachtige natuur, die nog niet zoveel toeristen hebben ontdekt en waardoor het een bepaalde rust uitstraalt. Onze camping lag aan een mooi meer en iedere camper kreeg een eigen grasveldje toegewezen. Precies zoals je het kamperen in de natuur voor je ziet. Ook het plaatsje in Waterton Lakes heeft ons aangenaam verrast. Het is een gezellig dorpje, waar alle straten worden versierd met bloemenbaskets en waar je ook overheerlijk kunt eten in het restaurant bij Bayshore Inn (het hotel dat wij ook aanbieden). Uiteindelijk hadden we hier met één nacht echt te weinig tijd om al het moois van dit Nationale Park te bekijken, maar gelukkig hebben we de Cameron Falls, Lake Cameron en de Red Rock Canyon nog kunnen meepakken. Het park is zo groot dat je je zeker een paar dagen kunt vermaken met hiking trails, een dagje aan een mooi meer of een kanotochtje. Eventueel kun je het park ook per fiets ontdekken. Dankzij Waterton Lakes staat onze berenteller uiteindelijk op twaalf beren! Dat is ook een leuk detail om even mee te nemen natuurlijk :) Kortom, Waterton Lakes heeft ons zo verrast dat wij hopen dat in de toekomst steeds meer Doets-klanten gaan genieten van deze prachtige natuur.

Townsite Campground Waterton N.P.

Waterton Lakes National Park zagen wij als een hoogtepunt aan het einde van onze reis. Hierna stond ons namelijk nog een rit richting Cochrane te wachten, waar we onze laatste overnachting op de Bow Riversedge camping hadden voordat we de camper moesten inleveren. Het weer was op deze dag nogal omgeslagen, want het heeft de hele rit geregend en later begon het zelfs te hagelen. Dit maakte de sfeer op de camping iets somberder, iedereen zat in zijn of haar camper. Verder had je qua camping wel alle faciliteiten bij de hand (water, elektra, dump station, wifi, wasblokken) dus als laatste nacht voor het inleveren van de camper is dat helemaal prima.

Bow River Campground

Na een onrustig nachtje (want ja, ons avontuur zat er alweer op) leverden we op zaterdagochtend onze grote vriend weer in en kregen we nog een kleine rondleiding bij Go West zelf. Ontzettend leuk om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat en hoe zo'n relatief klein kantoor met weinig personeel zoveel kwalitatief goede campers de weg op weet te sturen. Het voordeel aan een kleiner verhuurstation is dat het erg persoonlijk is en dat zij vaak nog weten welke klanten met welke camper op reis zijn. Het inleveren van de camper ging overigens erg snel en hierna werden we weer met dezelfde gele taxi naar de luchthaven gebracht.

Helaas.. .het zat er alweer op. Maar wat was het een topreis!