De USA Rockies: divers en uniek!

Mount Rushmore
Amerika
door Priscilla Melse

Onze reis startte in Denver: een gezellige, compacte stad en daardoor erg fijn om te beginnen. Wij sliepen hier twee nachten. Hierdoor hadden we één volle dag in Denver. We hebben die dag fietsen gehuurd en op deze manier de stad verkend (fietsen is ook erg goed voor je jetlag). We bezochten onder andere het Capitol en the Mile High Stadium. Het laatst genoemde is de thuisbasis van de Denver Bronco’s (American Football). Onwijs leuk om dit immense stadion van binnen te zien.

Na twee nachtjes in Denver te zijn geweest, reden we via Nederland (ja, dit ligt echt in Colorado) naar Estes Park. Estes Park is de perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan Rocky Mountain National Park. Helaas hadden wij te maken met veel regen waardoor we niet van het mooie uitzicht hebben kunnen genieten. Echter, zelfs met veel bewolking is dit park al prachtig. Laat staan als het stralend weer is.

De volgende dag stond er een lange rit op het programma. Deadwood in South Dakota was de eindbestemming. Deze rit duurde ongeveer zes uur. Dit is vrij lang, maar het was lekker rustig op de weg. Deadwood is de ideale plaats om de Black Hills van South Dakota te ontdekken. Vlakbij Deadwood loopt de Spearfish Canyon waar je diverse grote en kleine watervallen tegenkomt. Mount Rushmore Memorial en Crazy Horse Memorial zijn twee highlights die je eigenlijk niet mag missen. Wij hebben deze natuurlijk ook bezocht.Custer State Park is onwijs leuk met in het zuiden wildlife. Je komt er gegarandeerd bizons tegen. In het noorden van het park loopt deNeedles Highway. Deze weg is prachtig. Neem hier dus zeker de tijd voor. Tip: neem je eigen picknickpakket mee en ga lunchen bij Sylvan Lake. Dit is werkelijk prachtig.
Wij hebben ook Badlands National Park bezocht. Dit park ligt op ongeveer twee uur rijden van Deadwood. Ondanks de grote afstand is het zeker de moeite waard om naartoe te rijden. Het is een uniek stukje natuur. Midden op de prairie rijd je door een soort maanlandschap met verschillende kleuren. Wij hebben hier ook nog diverse dikhoornschapen gespot. Dit was voor ons de kers op de taart. Als je terug rijdt vanuit Badlands National Park richting de Black Hills, moet je even stoppen bij Wall Drug Store in het plaatsje Wall. Hier koop je een kopje koffie voor vijf (!) eurocent.

Het werd tijd om South Dakota te verlaten en op weg te gaan naar Wyoming. Via Devils Tower National Monument zijn we naar het platteland van Wyoming gereden. Het plaatsje Ucross was onze bestemming. Er wonen welgeteld 25 mensen. Hierdoor waan je je echt in 'the middle of nowhere'. De Ranch at Ucross is een te gekke accommodatie. Het is een rustpunt waar je lekker kunt bijkomen van alle indrukken die je al hebt opgedaan tijdens de vakantie. De maaltijden nuttig je met alle andere gasten van de ranch. De kans is dus groot dat je met medegasten aan tafel komt te zitten. Dit geeft een echt 'bed and breakfast' gevoel.

Cody was de volgende stop tijdens onze reis. Dit is een cowboyplaatsje waar je de Westernsfeer proeft. De restaurants serveren hier voornamelijk steaks. Tip: Proud Cut Saloon & Steakhouse. Hier eet je heerlijke steaks voor een eerlijke prijs, ’s Avonds zijn wij naar de Cody Nite Rodeo geweest. Het is wellicht in onze ogen een wat dieronvriendelijk gebeuren maar het hoort toch bij de cultuur van het Wilde Westen. Het is een ware, unieke happening. Ik zou ook zeker aanraden hier naartoe te gaan. Tip: Neem een warme trui mee, want het kan ’s avonds fris zijn.

Na dit avondje rodeo reden we richting Montana om via de Beartooth Pass naar Yellowstone National Park te gaan. De Beartooth Pass wordt ‘America’s #1 Scenic Highway’ genoemd. Hier ben ik het zeker mee eens. Wat een fantastische route met prachtige uitzichten. Je rijdt naar zo’n 3,5 kilometer hoogte. Als je uitstapt, sta je in de sneeuw. Bij één van de meren hebben wij gepicknickt. Dit was een te gekke ervaring.

De Beartooth Pass eindigt in Cooke City wat eigenlijk op de grens metYellowstone National Park ligt. Yellowstone National Park is een juweeltje. Ik raad je aan hier minimaal drie nachten te verblijven want het park is ontzettend groot. Wij sliepen in de Old Faithfull Snow Lodge. Dit heeft een groot voordeel: je kan ’s ochtends en aan het einde van de middag rustig naar de Old Faithfull Geyser kijken zonder overspoeld te worden door andere toeristen. Hoogtepunten in Yellowstone vond ik de vele geisers, Lake Yellowstone, Grand Canyon en Lower Falls. Naar beide watervallen kun je een trail lopen wat zeker een aanrader is.

Na Yellowstone National Park was Grand Teton National Park aan de beurt. Een park wat een beetje in de schaduw staat van Yellowstone National Park. Het is hier prachtig. De uitzichten zijn adembenemend. Neem ook zeker de tijd om diverse stops te maken. Wij sliepen in het plaatsje Jackson Hole. Dit ligt op ongeveer drie kwartier rijden van Grand Teton National Park. Bij Jackson Hole loopt de Snake River waar je kunt raften. Dit is een ontzettend leuke ervaring. Doordat wij in september hebben geraft, was het niveau afgezakt tot twee of drie. Ga je hier in mei of juni raften dan heb je soms niveau vier of vijf. Dit is ontzettend spectaculair.

Salt Lake City was de volgende stop. Deze stop hadden wij ingepland om de lange reis van Jackson Hole naar Moab (Utah) te onderbreken. Temple Square is een groot plein met diverse Mormonen tempels. De mormonen geven hier (gratis) rondleidingen. Tegenover Temple Square ligt een groot winkelcentrum waar je naar hartenlust kunt winkelen.

De volgende dag zijn we vroeg doorgereden naar Moab, Utah. Moab is met recht ‘Red Rocks Paradise’. Overal waar je kijkt zie je rode rotsen in alle vormen. Wij sliepen in Moab aan de Colorado River in de Sorrel River Ranch. Deze accommodatie was fantastisch. De locatie is uniek en onze kamer was top. Diezelfde middag bezochten wij Arches National Park. De aparte vormen en de verschillende bogen zijn heel erg bijzonder, bijna bizar.
De volgende dag hebben we een jeeptour gedaan door Canyonlands National Park. Dit is aan te raden omdat de gids veel vertelt over het ontstaan van Canyonlands en over de natuur.

Helaas was het na twee nachtjes alweer tijd om Red Rocks Paradise achter ons te laten. We gingen richting Zion National Park. Dit park is een walhalla voor hikers. Helaas zaten wij hier maar één nacht waardoor we alleen een korte hike van twee miles konden lopen. Het park is prachtig. Je rijdt eigenlijk door de canyon heen. Dit maakt het extra bijzonder.

Onze laatste en de meest hysterische plaats die we hebben bezocht is Las Vegas. Via Valley of Fire State Park (prachtige, surrealistische rode rotsen middenin de woestijn) zijn we naar Las Vegas gereden. Deze wereldstad is gekker dan gek. De fonteinenshow bij Bellagio is prachtig. Alleen de hotels op zich zijn al een bezienswaardigheid. Je ziet de skyline van New York en de kanalen van Venentië. Op de laatste dag van onze reis hebben we een fantastische bodemlanding gemaakt in de Grand Canyon. Dit was een 'once in a lifetime experience'. 's Avonds aten we heerlijk bij restaurant Nobu in Caesars Palace. Daarna zijn we naar de Cirque du Soleil Show ‘Love’ geweest. Dit was een te gekke afsluiter van onze vakantie.