• Dag 23

Back home

Het is er dan toch van gekomen, vandaag de terugreis.
    Onderweg van Seward naar Anchorage nog een paar fotostops met nevel boven water en tussen bergen. Weer langs de Turnagain Arm waar het deze keer zonnig is. Wij zien de met sneeuw bedekte vulkanen aan de overkant van Cook Inlet ...

• Dag 22

Dagje Seward

Na ons zelfgemaakte ontbijt met yoghurt en cruesli naar het Kenai bezoekerscentrum voor info over trails. Vlakbij onze lodge ligt de Exit glacier die we eerst bezoeken. De gletsjer komt van het Harding Icefield, een restant van de laatste ijstijd toen heel Alaska onder een dik pak ijs lag. Het ...

• Dag 21

Prince William Sound

Een bootreisje vandaag, met de auto erbij dan. Van Valdez naar Whittier, door de Prince William Sound. Het is prachtig weer, wat een zeldzaamheid is want de Pacific oceaan botst hier op het continent en dat zorgt voor nattigheid. Maar wij hebben blauwe luchten die weerspiegelt in de Sound. We ...

• Dag 20

Naar Valdez

Na het ontbijt, geserveerd door een vrouw uit Mexico die in de winter in een ziekenhuis in Payson Arizona werkt, gaan wij op pad. Bij een camping van Staatsbosbeheer lopen wij een nature trail. Op ons pad verschijnt een sneeuwschoenhaas, die 's winters helemaal wit wordt. Zij maakt zich echter ...

• Dag 19

Terug naar Took

We verlaten het best wel sjieke hotel The Raven en lopen een korte trail bij de Dezadeash rivier. Een eekhoorn ontbijt in een boom en wij hebben een ontmoeting met Ermine, een nieuwsgierig en watervlug hermelijntje, super. Vandaag rijden wij een stukkie over de 2400 km lange Alaska highway die ...

• Dag 18

Naar Haines Junction

De Haines highway loopt van Haines Alaska V.S. naar het noorden door British Columbia en Yukon in Canada tot aan Haines Junction waar ze eindigt in de Alaska highway. Dit is een onbeschrijflijk mooie weg en als bonus hebben wij op deze mooie dag ook nog prachtige herfstkleuren van ...

• Dag 17

Jetboat

Vanochtend in Haines excursie gemaakt met een jetboat over de Chilkat river, een kronkelende met zandbanken en drijfhout gevulde gletsjerrivier in een door bergen omzoomd landschap, zo mooi met hier en daar flarden nevel boven het ijskoude water, sfeerverhogend.
    Niet gezien: elanden ( verstoppen zich ivm start jachtseizoen), trompetzwanen (zijn met ...

• Dag 16

Niet naar Glacier Bay

Vroeg op voor de ferry naar Haines die om 8.15 vertrekt en je moet tenminste 2 uur van tevoren aanwezig zijn. Waarom is niet helemaal duidelijk want erg veel passagiers zijn er niet en het duurt tot kwart voor acht voor de brandstof is bijgevuld en dan gebeurt er ...

• Dag 15

Skagway & Dyea

Vanochtend naar de days of '98 show, over een plaatselijke schurk, aan het eind van de 19e eeuw. Erg vermakelijk en vanochtend regen dus kwam prima uit. Nog even naar de begraafplaats en deze is uit die tijd en vernoemd naar de held die deze schurk een kopje kleiner maakte ...

• Dag 14

All aboard

Wij mengen ons vandaag onder de duizenden toeristen die op een dag Skagway bezoeken als passagier van een cruiseschip. Terwijl de was draait bekijken wij de gebouwtjes uit begin vorige eeuw al wandelend door Broadway. Vroeg in de middag mogen wij aan boord van de trein die ons naar de ...

• Dag 13

Naar Skagway

Vanmorgen eerst naar het visitor centrum in Whitehorse, daarna zouden we naar een dierenpark maar dat was gesloten. We gingen over de Klondike highway. Die voert langs Annie lake en een zijweg komt uit bij een mooi berggebied en een rivier met mooi turkoois water. We zagen er Ptarmigans, moeder ...

• Dag 12

Naar Whitehorse

Vandaag rijden we ruim 500 km over de Klondike Highway naar Whitehorse. De Klondike werd tussen 1890 en 1920 bestormd door goudzoekers uit de hele wereld. Slechts een enkeling vond fortuin maar de meesten keerden berooid terug of erger nog lieten het leven. Overal vind je hier getuigenissen van deze ...

• Dag 11

Dempster Highway, Tombstone teritorial park

Vandaag gaan we de Dempster Highway op! Iedereen bedankt voor de leuke reacties, erg leuk. Het is een onverharde weg die voert naar het noorden, de poolcirkel over, maar zover komen we niet want dit is 4 dagen reizen. We zien eerst nog naaldbossen maar als we Tombstone naderen veranderd ...

• Dag 10

Naar Dawson

Vroeg weg voor een lange tocht over de Taylor Highway naar de grens met Canada. Wij zien een vos op de weg die een doodgereden diertje verorberd. Verderop ligt Chicken, een oud goedzoekersstadje met in de zomer 30 inwoners en in de winter nog 5. Men wilde het plaatsje vernoemen ...

• Dag 9

Naar Tok

In de ochtend bezoeken wij een cultureel centrum waar getoond wordt hoe de inheemse bevolking leefden in de seizoenen met gebruiksvoorwerpen en kunstvoorwerpen. In het museum van het noorden is ook een heel mooie tentoonstelling over de 5 gebieden in Alaska met vondsten uit de oudheid zoals overbluffen, mammoet, mastodont ...

• Dag 8

Naar Fairbanks

In de ochtend bij het mooi ingerichte Denali bezoekerscentrum trails gelopen, Taiga door het naaldbos met heel kleine sparreboompjes, en de Horseshoe, rond een prachtig meertje en langs de Nenana rivier.
    Daarna naar het plaatsje Nenana waar ze jaarlijks een loterij hebben waarbij je de datum en precieze tijdstip moet ...

• Dag 7

Busexcursie Denali National park

Er loopt maar1 weg van 150 km door het park.
    Ongelooflijk mooi landschap het weer is goed en ook daar krijgen wij een groot deel van de berg te zien, lucky! En dan ook nog veel kariboes, een enkele eland, paar beren waaronder moeder met 2 jong en moeder met ...

• Dag 6

Rijdag naar Denali

Ruim 6 uur plus stops. Weer langs Turnagain Arm naar Anchorage en dan noord. Bij Denali South viewpoint zien we de top van de 6100 meter hoge berg boven de wolken uitsteken.
    En eindelijk een bearhug voor Henk. Logeren in een cabin bij Nenana rivier

• Dag 4

Naar Seward

Vanuit Homer terug over de Sterling highway. We passeren Anchor Point, het meest westelijke puntje van Noord Amerika. Daarna volgt Ninilchik, een oude Russische nederzetting waar een fraai wit kerkje met uivormige koepels op de torentjes op een heuvel staat, boven het dorpje met heel oude huisjes. De weg buigt ...

• Dag 3

Naar de beren

Iedereen bedankt voor de verjaardagswensen voor Henk want ze zijn uitgekomen het was een topdag! Met een piepklein vliegtuigje naar lake Clark want Katmai zat vol met mist. Het is er even mooi en we zagen direct al beren lopen....toen we een poos stilstonden kwamen ze zelfs behoorlijk dichtbij ...

• Dag 2

Naar Homer

Na het shoppen in Anchorage over de Seward highway langs Turnagain Arm, een zeearm waar het verschil tussen eb en vloed wel meer dan 10 meter kan zijn. Stop in Potters marsh waar een boardwalk is gemaakt om het moerasland te bekijken. Spotten een jonge zeearend en enkele Kingfishers (grote ...

• Dag 1

Goede en mooie reis gehad over Groenland en Noord Canada prachtige ijs vlaktes met hier en daar Bergtoppen. Grote gletsjers. Mooi begin.