Dag 2

Dag 2: 13 juli San Francisco

Iedereen had gelukkig goed geslapen vannacht want vandaag stond fietsen over de Golden Gate brug op het programma. Het was zonnig en 21 graden dus ideaal. Wel de truien en jassen mee want we waren gewaarschuwd dat het op de brug heel koud kon zijn. Eerst even ontbeten bij een Danish Bakery en daarna met de bus naar Fishermans Wharf waar de fietsverhuur zit. We kregen een filmpje te zien van de route die we moesten volgen (grotendeels over fietspaden), 5 fietsen waarmee een proefrondje moesten fietsen en we konden op pad. Een schitterende tocht langs de kust in het zonnetje. In de verte zagen we de brug in de mist liggen. Vlakbij de brug ging het pad steil omhoog. De mannen deden dat fietsend maar moeders het laatste stuk lopend. Later bleek dat ik mijn versnellingen niet op de juiste stand had staan.... Eenmaal boven konden we allemaal zeker 20 minuten lekker uitrusten behalve Joost. Deze tijd had Joost nodig om even terug naar beneden te fietsen om zijn rugtas te gaan zoeken. Hij had dit bij een bankje laten staan waar hij en Sjoerd op waren gaan zitten toen het nemen van fotos wat lang duurde. Gelukkig stond de tas er nog en nadat Joost was bijgekomen van zijn tweede klim konden we de brug over gaan fietsen. Ondertussen was de mist wat minder geworden en toen we midden op de brug waren brak het zonnetje door! Claude heeft mooie fotos kunnen maken van de rode pijlers en was helemaal gelukkig. Het was wel erg koud op de brug en lawaaierig dus al gauw gingen we verder naar de overkant. Om 12.30 kwamen we aan in Sausolito, een prachtig plaatsje aan de baai recht tegenover San Franciso. De zon scheen hier weer heerlijk en iedereen had honger dus fietsen parkeren en een terrasje zoeken. Maar we zijn in Amerika en hier hebben ze vele regels. Zo ook in Sausolito. Je mag er alleen doorheen fietsen, niet met de fiets aan de hand lopen en alleen je fiets parkeren in de designated areas. Algauw hadden we zo'n parkeerplaats gevonden waar we de fietsen voor 3 dollar per stuk konden parkeren. Het werd gerund door jeugd van de plaatselijke Highschool en ze beloofden heel goed voor onze fietsen te zorgen. Al gauw vonden we een restaurant met terras aan het water waar Claude en ik de plaatselijke specialiteit Clam Chowder (vissoep) en de jongens sandwiches met frites hebben gegeten. We kregen er allemaal grote glazen water bij dat elke 10 minuten bij werd gevuld. En ze hadden ieder een glas cola maar de glazen cola waren nog niet half leeg of er werden al grote refills gebracht. Ieder had dus drie grote glazen bij zijn bord staan! Na deze lekkere lunch zijn we verder gefietst naar Mill Valley waar een prachtig bos met hele hoge bomen was. We zijn er helaas maar even geweest want het werd al laat en we moesten nog terug net de ferry . Toen we om 16.00 weer terug waren in Sausolito stond er een rij voor de ferry met een wachttijd van meer dan 2 uur.. Terug over de brug fietsen zag ik niet meer zitten maar 2 uur met de fiets in de hand in de rij schuifelen ook niet. Opeens was daar een taxichauffeur die 2 duitse dames met fietsen terug ging brengen naar San Francisco. Hij kon ons ook wel meenemen. 5 fietsen gingen in een standaard achter op de auto, een fiets bond hij vast bovenop deze fietsen en een fietswerd vastgebonden met een paar trekbandje op het dak. Het was zo gepiept maar wij en de duitse dames hadden het wel een beetje benauwd of dit goed zou gaan. Gelukkig zijn we heelhuids aangekomen, fietsen ingeleverd en met de bus weer terug naar het hotel. 'S-avonds nog lekker gegeten in een mexicaans restaurantje vlak om de hoek en om 22.00 moe maar voldaan naar bed.