Dag 5

Dag 5 zaterdag 16 juli: monterey-Pismo Beach

Vanochtend vroeg uit de veren want we gaan een gedeelte van Highway 1 rijden, de kustweg tussen SF en LA. Door noodweer afgelopen winter is een brug op deze route ingestort zodat we na 25 mijl op de highway 1 weer terug moeten keren en via highway 101 door het binnenland naar Pismo Beach moeten rijden. Maar niet getreurd, juist aan deze eerste 20 mijl van de Highway 1 ligt het state park Point Lobos en dit willen we graag bezoeken vanwege hele lovende recensies op de sociale media. En we werden niet teleurgesteld! Het was weer een prachtige zonnige dag en we waren er om 10 uur, de parkeerplaatsen in het park waren al vol maar je kon nog wel gewoon aan de highway parkeren. Zo gezegd zo gedaan, prima plekje alleen een beetje schuin. Met als gevolg dat toen Claude een kastje opentrok alle boeken uit dat kastje op de grond donderden. Het is net als op de boot, doe nooit een kastje aan loefzijde open. Maar dat mocht de pret niet drukken. Wandelschoenen aan, koeken en water mee en fototoestel uiteraard. Eenmaal in het park werden we aangesproken door een heel enthousiaste ranger. Het is vaak mistig in het park maar wij troffen een heldere zonnige dag en er waren juist vandaag veel zeeotters en zeeleeuwen te zien. Hij tekende een twee uur durende route voor ons uit langs de kust en we gingen op pad. Na een kwartier kwamen we bij een prachtige baai waar we zeehonden zagen zwemmen. Algauw kwam er een andere enthousiaste ranger ons vertellen dat er walvissen voor de kust zaten. We kregen haar verrekijker te leen met als borg onze autosleutel en we gingen gauw naar het dichtbijzijnde uitzichtspunt. Het was echt geweldig, er zwom een hele school walvissen met kleintjes! We zagen ze eerst spuiten maar later ook de staarten en ze helemaal uit het water komen. Met moeite rukten we ons los van het schouwspel om verder te gaan. Maar in de volgende baai lagen wel 50 zeeleeuwen op de rotsen te brullen en zwommen er zeeotters rond. Erg veel fotos gemaakt! De ochtend vloog voorbij. Uiteindelijk de verrekijker weer omgeruild voor de autosleutel, in de camper geluncht en de highway 1 weer verder afgereden. Uiteindelijk kwamen we bij de beroemde Bixby brug. We probeerden een parkeerplek te vinden maar het was zo druk en de camper is zo groot.. Claude bleef optimistisch en reed een parkeerplaats op maar hoeverder we kwamen hoe smaller het werd. Uiteindelijk blokkeerden we de hele parkeerplaats en konden we geen kant meer op. Maar we bleven rustig, ik ben uitgestapt en heb uiterst relaxt (voor de buitenwereld dan) zonder enige stemverheffing Claude er weer uitgeloodst. Toen waren we wel klaar met Highway 1 en zijn we teruggekeerd. Via het binnenland kwamen we om 18.00 uur aan in Pismo Beach, een zeer primitieve camping zonder electriciteit of water maar super leuk. Hele ruime plekken en je staat zo op het strand! Spaghetti gemaakt, nog een avondwandelingetje langs het strand en zo naar bed! Foto' s stuur ik deze keer niet mee want dat trekt onze wifi hier niet.