Dag 17

Van de Rockies naar de Columbian Mountains

Dag 17
We hebben de nacht doorgebracht op het Whispering Spruce Campground and RV park: handig gelegen op de doorgaande route van de Trans Canada Highway (nr.1). Tot zover het goede nieuws. De camping ligt echt pal naast de snelweg. Voor de afwisseling wordt gezorgd door een van de vele (lange, vaak héél lange) treinen. Geen probleem dus als je doof of in het rijke bezit van oordopjes bent. De douche-en toiletmogelijkheden stammen volgens mij nog uit de periode van vóór het jaar? kruik, maar de prijs is wèl z'n tijd ver vooruit. De faciliteiten in onze camper zijn gelukkig van déze tijd, dus geen (hoge) nood op dat vlak.
Bewolking en regen èn de eerste tunnels (eigenlijk zijn het gallerijen of, zoals ze hier zeggen, snowsheds) begeleiden ons naar de Rogers Pass op 1330 meter, onderdeel van HW1. Daardoor blijft ons zicht vrij beperkt, maar bovenop de pas ervaar je toch het gevoel dat je omringd bent door de hoge toppen van de Selkirk Mountains die deel uitmaken van de Columbian Mountains. Daar waar de Rocky Mountains in het oosten van British Columbia liggen, is deze bergketen in het midden gelegen. Bij het visitorcenter leren we wat meer over het ontstaan van de bergsport in Canada. Twee Ierse predikanten zijn hier in 19de eeuw naar toe gegaan om zes weken lang voor hun plezier bergen te beklimmen. Een van de predikanten heeft hierover een boek geschreven waarna de Canadezen al snel de mogelijkheden inzagen van deze vorm van vrijetijdsbesteding. Als extra hebben ze nog twee Zwitserse berggidsen naar hier gehaald, et voila, de bergsport was in dit gebied geboren. Bovenop de pas is tevens een gedenkplaats voor de mensen die de route voor de spoorweg hebben uitgezocht, degenen die de spoorweg en de highway hebben gebouwd, de mensen die de highway? onderhouden alsook voor de slachtoffers die zijn gevallen bij de grote lawine in 1910.
Het weer knapt langzaam op: we krijgen steeds meer van de omgeving en dan met name ook de bergtoppen te zien. Toch heel anders dan de Rockies.
In het Mount Revelstoke National Park staat al een reclame bord voor het treinmuseum. Zoals gebruikelijk bezoeken we eerst het toeristenbureau voor wat meer informatie en dan met name ook over de rondleiding in de Revelstoke dam die wij graag willen doen: een beetje planning kan geen kwaad. We starten in het treinmuseum. Een aanrader omdat je hier veel te weten komt over de aanleg van de spoorlijn en de erbarmelijke omstandigheden waarin de, voornamelijk Chinese, werkers hun schamele loon moesten verdienen. Ook toen bleek al dat arbeiders uit het buitenland goedkoper waren… Er staan nog wat treinstellen en locs: maar voor ons - bezoekers van treinmusea waar die ook zijn - niet zo heel interessant. We vertrekken weer tijdig om de rondleiding van twee uur in de stuwdam niet te missen. Deze enorme waterkrachtcentrale, eigendom van BC Hydro, is behoorlijk imposant. We zijn de enigen dus we krijgen een privé tour door en op de dam: heel erg leuk en leerzaam. We ronden ons bezoek af met een film over het 3.2 miljoen CAD kostende vervoer en plaatsing van de laatste turbine. Bij het bouwen van deze 457 meter lange en 175 meter hoge dam in de tachtiger jaren heeft men al rekening gehouden met uitbreiding van capaciteit: er zijn toen 4 turbines in de pijpen langs de damwand geïnstalleerd en 2 voorbereid. De 5de turbine is in 2010 geïnstalleerd en vanwege de toenemende vraag naar elektriciteit zijn de voorbereidingen voor de 6de al in volle gang.
Het is nog maar half vier als we weer naar buiten lopen. Dat geeft ons de gelegenheid om de Meadows to the Sky Parkway te rijden. Deze weg op Mount Revelstoke is 26km lang en biedt mooie uitzichten. Vanwege de 2 meter sneeuw op de top en de onmogelijkheid? om verder dan halverwege de berg te keren, kunnen we alleen de eerste 10km afleggen. De uitzichten zijn desalniettemin erg mooi. Om vijf uur staan we op camping Williamson’s Lake. Ook hier weer een waarschuwing voor beren. Het zou wat zijn… Vandaag komen we qua score niet boven een marmot en een Bold Eagle uit. Wat kan je verwend raken hè!