Dag 3

Na een heerlijke nacht slapen toch weer vroeg wakker, om half 7 zat ik al beneden in de lobby en even later kwam Xer ook. Toen rond 8 uur Harm ook naar beneden kwam gingen Harm en Xer ontbijt regelen. Weer lekkere donuts van Dunkin maar ook wat broodjes met kaas en salami. Tegen 10 uur liepen we richting de Hudson river om daar de hop-on hopp-off boot te nemen. Vlak voor dat we er waren toch maar snel een reispil genomen!

Gelukkig was het niet druk dus zochten we n mooi plekje op het bovendek, in de wind was het toch wel wat koud. Via wallstreet, de Brooklyn bridge gingen we richting het Vrijheidsbeeld. Het was inmiddels al vrij druk geworden op de boot maar gelukkig zorgde de kapitein dat iedereen het Vrijheidsbeeld kon zien, wel jammer dat er altijd mensen zijn die gewoon voorop blijven staan en niet de ruimte geven aan andere mensen. Maar gelukkig hebben we mooie foto's kunnen maken met prachtige wolken op de achtergrond.

We bleven zitten tot we weer bij het world trade center waren, daar eraf en op zoek naar waar de twin towers hebben gestaan. Inmiddels zijn dat 2 enorme vierkanten bakken waarin water naar beneden stroomt. Op de rand staan namen van de slachtoffers.
Omdat we nog wat vroeg waren maar opzoek gegaan naar een eettentje, dat viel nog niet mee, inmiddels waren we in een hypermodern winkelcentrum beland ontworpen door de zelfde architect als het museum in Valencia. Een modern wit gebouw wat van buiten een beetje op een soort geraamte lijkt, van binnen is het heel hoog met grote bogen. De winkels liggen allemaal tegen de zijkant aan waardoor het een grote lege ruimte lijkt. Een vreemd gebouw als je het vergelijkt met de rechte strakke gebouwen die er omheen staan!

Een stukje verder stond plots een piepklein kerkje st Patrick's chapel , dit kerkje stond recht achter de twin towers en bleef als een wonder als enigste ongeschonden toen de torens instorten!!
Natuurlijk even naar binnen en een kaarsje aangestoken.

Rond twee uur waren we bij het museum omdat de dame van het bureau ons vertelde dat we n uur eerder in de rij moesten gaan staan dan de aankomst rij. Helaas was een andere dame het hier niet mee eens en mochten we nog een uur wachten. Dus maar opzoek naar een Koffietijd. Helaas maar dun gezaaid want er zijn wel zaakjes maar dat is meer voor take away. Gelukkig vonden we snel iets wat verder uit t financieel district.

Toen we om 3 uur weer terug kwamen mochten we naar de groene lijn, die een soort Efteling wachtrij leek met n wachttijd van ongeveer een uur. Gelukkig maak je snel contact als je zo staat te wachten en we raakte al snel aan de praat met een mevrouw met dochter uit Atlanta. Even later spaken we ook een mevrouw van wie haar man het oprijden uit de toren was geraakt!

Eenmaal binnen mochten we zoals inmiddels al wel gewend eerst door de security met alle toeters en bellen natuurlijk!

Het museum liep helemaal onder de oude gebouwen door met hier en daar nog restanten. Erg indrukwekkend allemaal vooral de muren waar alle foto's hingen van alle slachtoffers. Begrijpelijk mocht er niet overal foto's worden gemaakt.

Weer buiten was het inmiddels donker maar het sneeuwde ook nog eens!
Vlug naar de halte gelopen van de bus waar alweer een hele rij stond maar wat helaas geen bus kwam, toen er eindelijk een was zat deze al erg vol dus moesten we nog langer wachten. Omdat we hier geen zin in hadden, want we waren inmiddels moe, koud en hongerig besloten we maar de metro te nemen. Een vriendelijke meneer achter het loket wees ons de weg en toen ik om tickets vroeg, vroeg hij eerst waar we vandaan kwamen, bij het woord Netherlands lichtte zijn ogen op en begon hij over queen Beatrix, hij had n kadootje voor haar van Victoria's secret hahaha
Omdat we alleen maar n enkele rit wilden maakte hij voor ons het poortje open zodat we gratis konden rijden! Eigenlijk komen we alleen maar erg vriendelijke Amerikanen tegen! We stapten uit op Time Square waar het inmiddels al mega druk was. Met moeite konden we ons door de menigte banen richting de straat waar we inmoesten om bij ons hotel te komen. Er is al goed tecmerken dat het morgen oudjaarsdag is, overal politie, afzettingen, het oefenen van de ball drop , we vragen ons dat ook af of er morgen wel naar toe willen. Ze verwachten ongeveer 2 miljoen mensen en de balldrop is op zo'n klein stukje dat je het waarschijnlijk niet eens ziet!

Vlak voor weer bij het hotel waren hebben we nog wat pizza stukken en wat kip opgehaald om op de hotelkamer op te eten.

Na zo een hele dag buiten te zijn smaakte dit enorm goed, straks maar weer op tijd slapen, morgen central park bezoeken!