Dag 23

Reisdag naar 1000 Islands

Vandaag was het nog steeds slecht weer. Gelukkig hebben we een reisdag naar de volgende bestemming: 1000 Islands: Het begin van de St Laurents rivier bij het Ontario meer. De reis was door het weer saai, maar verliep vlot.

We hebben het nog niet over het verkeer in Canada gehad. De meeste regels zijn gelijk aan die van Nederland. Echter er zijn wel wat opvallende verschillen.

Bij stoplichten, die heel handig aan de andere kant van het kruispunt staan ( kun je tenminste op een fatsoenlijke manier het stoplicht in de gaten houden), mag je gewoon rechtsaf slaan als het licht op rood staat. Wel dien je eerst te stoppen en je ervan te vergewissen dat er geen verkeer van links komt. In Quebec zijn hierop soms uitzonderingen, maar dat staat dan aangegeven.

Een ander bord dat een aantal honderden meters voor stoplichten staat, is “Préparez vous à arrêter”. Aan dit bord zitten knipperlichten. Als deze knipperlichten aangaan, dan kun je het groen licht van de stoplichten wel vergeten,. Dus kun je alvast snelheid verminderen. Wel erg milieuvriendelijk! Of was de portemonnee van de bestuurder hierbij de overweging?

In Quebec denken ze op een andere manier aan hun portemonnee, hier rijdt iedereen sinds 10 jaar rond met slechts één kentekenplaat achterop de auto. Scheelt de onkosten voor 1.
Verder zijn de verkeersborden met name de verbodsborden wat anders. Staat bij ons op een “verboden in te halen” bord, 2 auto’s op een rond bord met rode rand, hier zetten ze er nog een rode streep door. En dat doen ze met meer verbodsborden.
Veiligheid staat in Canada hoog in het vaandel. De snelheidsveranderingen worden dan ook van te voren aangegeven met een bord met de nieuwe snelheid en een pijl omhoog. Dan heb je de gelegenheid om je snelheid aangepast te hebben als je bij het echte bord komt. Verder mag je op de snelwegen niet harder als 100 kilometer per uur. Aan de rand van de snelweg zetten ze in Ontario ook borden met hoe hoog de boete is als je te hard rijdt. Bij wegwerkzaamheden dien je ook de snelheid aan te passen, anders krijg je een twee keer zo hoge boete als normaal. Dit staat ook bij de werkzaamheden aangegeven op een bord. Dus je kunt niet zeggen: “Ich habe es nicht gewu?t”. :)

Op de snelweg worden de afslagen ook handig aangegeven. Zij gebruiken hiervoor de kilometerpaaltjes. Dan weet je meteen hoeveel kilometer je nog moet rijden om bij de afslag te komen.

Verder staat er in de stad en buitenwijken om de haverklap een rood “Stop” bord bij gelijkwaardige kruisingen . Hier dien je te stoppen, ook al komt er geen verkeer aan. Als je dit niet doet en een agent ziet je dan heb je een boete van $ 110,= te pakken.
Andere voorbeelden van boetes: Door rode licht rijden $ 325 en voor mobiel bellen $ 490,=.
Voor de Canadezen zelf zit er vaak ook een aantal strafpunten aan een bekeuring. Deze hebben direct effect op de verzekeringspremie en heb je teveel strafpunten, dan kan de rechter ook een andere straf opleggen. Dan laat je het wel uit je hoofd om een overtreding te maken, immers je betaald naast de boete ook nog eens jaarlijks een hogere verzekeringspremie.

De schoolbus. Omdat de kinderen vaak ver van school wonen, kunnen zij door de schoolbus worden opgehaald. Kom je een schoolbus tegen, die stil staat om kinderen in of uit te laten stappen, dan heeft deze flikkerlichten aan en een stop bord bij de bestuurder uit. Iedereen, achterop komend en voorop komend verkeer, moet dan stoppen. Boetes op dergelijke overtreding zijn hoog $400 tot $ 2000 (+ 6 strafpunten) voor de eerste keer. Elk volgende is $ 1000 - $ 4000 ( + 6 strafpunten) en mogelijk gevangenisstraf.

Nu is het wel duidelijk geworden waarom de Canadezen zo gedisciplineerd rijden.