Dag 21

Highway 1 South

Santa Cruz
Santa Cruz is een klein plaatsje waar iedereen heel relaxt lijkt te zijn. Dit oord voor surfers heeft een heel overzichtelijk en leuk centrum en vanuit ons hotel is alles op loopafstand te bereiken. Het strand is gezellig druk, zeker op de zondag omdat de lokalen hier ook graag de dag doorbrengen. We vonden al direct een mooi plekje op het strand en genoten van de zon, het windje en de hoge golven! Zo nu en dan zagen we een zeehond of zeeleeuw zijn kop en vervolgens lijf boven water steken. De kleine pier was druk bezocht door vissers en spotters. Santa Cruz Beach heeft net als in Santa Monica ook een soort kermis op de boulevard, maar die hebben we alleen van afstand (lees: vanaf de handdoek in het zand) bekeken. :-) Na ons zonnebad zijn we regelrecht naar een pizzeria gelopen en toen via het gezellige Downtown naar ons hotel terug. Vanmorgen ging de wekker om 8.00 uur. Alle spullen weer ingepakt. Iets waar we inmiddels heel geroutineerd in zijn, want we hebben eigenlijk de hele vakantie uit de koffers geleefd. Een prima ontbijt in het hotel en om 10.00 uur in de auto, op weg naar Santa Barbara, de laatste bestemming van onze vakantie. Het is bewolkt en wat grijs, maar zo is het aan de kust eigenlijk iedere morgen. We reizen af naar het zuiden en daarmee wordt het automatisch steeds weer zonniger als het goed is. Het is lekker rustig op de weg met aan beide zijden enorme akkervelden waarop veel mensen aan het werk zijn. Dit is weer iets wat we in de afgelopen 20 dagen nog niet gezien hebben. Het land (en dan heb ik het alleen nog maar over een klein gedeelte aan de westkant) is zó divers. De weg gaat al snel meer richting de kust en er verschijnen wat havens. Jammer dat het nog mistig is, want in de zon is dit natuurlijk vele malen mooier. Maar de rit duurt 5,5 uur en als we dan pas tegen het middaguur vertrekken wordt het wel heel laat voordat we in Santa Barabara aankomen. Daar willen we graag nog even genieten van de laatste vakantiedagen. Het is een keuze! De route app wil ons van de kust via het binnenland naar de bestemming leiden, maar wij kiezen ervoor om via Hiighway 1 langs de kust te rijden. Dit duurt wel een uur langer, totaal dus 6,5 uur maar deze weg móet je gewoon gereden hebben zeggen ze.
Bij Monterey wordt het mooier. Niet alleen de begroeiing en de huizen, maar ook het weer klaart op. Waarschijnlijk rijden we nu het gebied in waar de enorme bosbranden hebben gewoed, want overal langs de weg staan borden met de tekst "Thank you Firefighters!". Wij hebben er tot nu toe niets van meegekregen, maar het moet wel heel heftig geweest zijn.

Wat een prachtige route is dit. De Big Sur leidt je langs de kust met mooie bomen, planten en rotspartijen. Rechts de baaitjes met rotsen waar de golven met witte schuimkragen tegenaan klappen. Er zijn diverse mogelijkheden om even te kunnen stoppen voor foto's, want hier mag je gewoon niet in één ruk doorheen gaan. Je moet hier rustig cruisen, want hard rijden is niet mogelijk en dat is maar goed ook. Naast alle schoonheid van de natuur komen we ook de meest dure en mooiste sportwagens tegen die net als ieder ander voorbij cruisen. De zon schijnt en hoe verder we rijden hoe lager we komen. De route is prachtig, maar de weg kronkelt behoorlijk en dat is niet fijn. Ik beland dan ook groengekleurd op de achterbank, zoveel mogelijk liggen en wachten tot het beter wordt. Na een in totaal 2,5 uur gekronkeld te hebben wordt de weg vlak en kom ik weer tot leven. :-)

We rijden door Pismo Beach en dat ziet er prachtig uit. Luxe huizen en mooie stranden. Een paar miles verderop erschijnt er ineens een Rabobank langs de weg! Wat een raar gezicht is dit. Ten eerste past het hier helemaal niet en ten tweede wil ik nog helemaal niet aan mijn werk herinnerd worden! :-)

Inmiddels is het 15.30 uur en we zijn al aardig op weg. Aankomsttijd is volgens onze co-driver 16.27 uur. Even een pitstop bij een pompstation en dan het laatste uurtje.
Klokslag 16.30 uur stappen we de lobby van het hotel binnen en worden vriendelijk ontvangen. We krijgen een mooie kamer op de begane grond, met een terrasje aan de binnentuin met zwembad. De zon is er nauwelijks want die wordt aardig verduisterd door de donkere wolken die afkomstig zijn van de bosbranden. We besluiten om Santa Barbara in te gaan.

Wat is dit een leuke stad zeg! Het ziet er schoon en fris uit met allerlei leuke winkeltjes en restaurantjes. We zijn even de straat Downtown afgelopen en zijn toen we bijna bij het strand en de Grote oceaan waren, omgekeerd en aan de andere kant van de ruim een kilometer lange straat terug gelopen. We hadden zin in een lekker bord spaghetti dus toen we een gezellig Italiaans restaurant tegen kwamen zijn we gaan zitten en hebben we lekker gegeten en een wijntje, biertje en limonade gedronken. Jullie mogen raden wie wat dronk :-)

Toen de auto weer opgehaald en terug naar het hotel. Morgen hopelijk het zonnetje en het strand om nog even lekker lui te genieten van een laatste dag van een topvakantie! Woensdag zit het er namelijk op en vliegen we terug.