Dag 7

Verslag 7

25 september
Omdat er op de camping geen plaats was zijn we uitgeweken naar Hinton in Alberta, ligt niet op de route maar ja we hebben toch een plek nodig. Een leuke kleine camping, de route er naar toe is prachtig. Alberta is er weer een andere tijdzone, 1 uur verschil met BC met Nederland nu 8 uur verschil. Alles ziet er keurig uit op de camping, met de douches en toiletten is niks mis, de vraag is alleen of we warm water hebben en dat hebben we. We starten rustig op want helaas is het slecht weer. We vertrekken richting Jasper want we hebben brood nodig. Jasper ligt in het Jasper National Park, in 1907 al erkend als beschermd gebied en sinds 1930 uitgeroepen tot Nationaal Park. Jasper ligt aan de historische handelsroute waarlangs indianen en pelshandelaars door de Rocky Mountains van Edmenton naar Prince George trokken. Jasper is een klein stadje met 4000 inwoners tijdens de skiperiode is het erg vol met toeristen. Het is te slecht weer om een trail te gaan doen, we wandelen wat door het stadje, eten en drinken wat in een gezellige pub, de mannen aan de koffie (chauffeurs!), ik aan de thee en Joke zit met een bijna niet te tillen glas donkere ale! Ze brouwen zelf ook bier en de keuze aan bier is ongelooflijk veel. In Canada loopt 1 treinroute van Oost naar West: de Canadian Pacific Railway, deze loopt tot Vancouver Island waar hij eindigt na een tocht van bijna 7800 km. Dwars door het continent. Heel veel goederenvervoer gaat via deze treinroute, de treinen zijn kilometers lang met ontelbaar aantal wagons en gaat dag en nacht door. Voor ons is het inmiddels een vertrouwd geluid want je komt die trein overal tegen omdat hij naast de Highway 1 loopt, de spoorweg was er eerder, daarna is de Highway aangelegd. We rijden richting Valemount waar we plek hebben gereserveerd. Terug naar de tijdzone van BC dus verschil met Nederland weer 9 uur. We rijden door de Yellowhead pass wat zijn naam eer aandoet: in deze herfstperiode kleuren de bomen prachtig geel. De camping is een golfterrein er staan een paar caravans maar wij zijn de enige aanwezigen. En natuurlijk gaan Joke en ik een wasje draaien, de mannen lezen wat en natuurlijk borrelen we. En net als thuis zijn we sokken kwijt in de droger: we doen het bijna in ons broek van het lachen en gelukkig vinden we de sokken terug in de grote droogtrommel. Ook hier moeten we oppassen voor beren, je mag werkelijk niets laten liggen van etensresten of je behoefte doen in de vrije natuur want daar komen de beren op af. Als het donker is gaan we ook niet meer uit de camper, veel te gevaarlijk
26 september
Helaas is het vannacht weer gaan regenen, we hopen echt dat het droog wordt want we gaan in Blue River op beren-safari. Gelukkig knapt het inderdaad op en het wordt zelfs warm en zonnig. We zitten met 8 Nederlanders en 2 Belgen op de boot. Onze gids Zack is een enthousiaste mooie Canadees.
De vraag is of we beren gaan zien want de beren zijn zich aan het voorbereiden op hun winterslaap. Ze hebben zich volgevreten met zalm, bessen, wortelen enz. Ze eten zo’n 20.000 calorieen per dag,!
We hebben geluk na een paar minuten loopt er langs het water een zwarte beer, we kunnen redelijk dichtbij komen en terwijl de beer zo’n 1.1/2 km verder sjokt volgen wij. Het is geweldig, af en toe staat de beer stil, neus in de wind en kijkt onze kant op hij ruikt ons waarschijnlijk. We gaan van boord om naar een waterval te lopen, het voelt toch spannend te weten dat er in de buurt een beer loopt, gelukkig komen we hem niet tegen. Weer terug in de boot, blijkt Joke haar zonnebril kwijt te zijn, deze is waarschijnlijk overboord geslagen., helaas. Ondanks de zon en droog is het erg koud op de boot, zeker als hij hard vaart, maar we genieten volop en zijn blij toch 1 beer gezien te hebben. We vervolgen onze weg richting Clearwater, waar we in het Wells Gray National Park plaatsen gereserveerd hebben. Het Park is klein en minder druk met prachtige alpine bloemenweiden met op de achtergrond besneeuwde bergpieken. Als we het park inrijden komen we na een kleine 10 km. De Spahats Falls tegen, een van de meest spectaculaire watervallen in het park.. Het is indrukwekkend en we lopen door het bos naar het 1 km. Hoger gelegen uitkijkpunt. Toch ook weer spannend te weten dat er beren kunnen zijn en ik rammel volop met mijn bel! De camping is klein en prachtig gelegen in de vallei, ze hebben paarden wat nu het redelijk warm en zonnig is de nodige vliegen geeft, gelukkig zijn deze als het donker wordt verdwenen!
27 september
Onze trouwdag, geweldig om deze dag samen met zus Joke en zwager Peter te vieren in dit prachtige land. Joke en Peter staan al vroeg te springen om ons te feliciteren, ze waren weer vroeg op, wij daar in tegen pas om 8 uur. We krijgen een lieve kaart en een prachtige foto van het Moraine Lake.
Maja: als je dit leest, van harte proficiat met je verjaardag, we zullen het glas heffen op je gezondheid vanavond! Het heeft gevroren vannacht en het is nu nog redelijk fris. We blijven vandaag is dit prachtige park en gaan eerst naar de Helmcken Falls en daarna naar de Dawson Falls, 2 prachtige watervallen. Daarna rijden we door het park naar het Clearwater Lake, onderweg stoppen we bij Bailey’s Chute wat bekend is als een goeie plek om de zalmen tegen de stroom in te zien zwemmen naar het Clearwater Lake, de beren vissen ze daar uit het water. Helaas zijn er geen zalmen en geen beren te zien maar dat maakt de plek er niet minder mooi om. We rijden het laatste stuk op onverharde weg, alles schud en rammelt in de camper. We maken een wandeling langs het Lake, we klimmen en klauteren over bomen, stronken en mossen. De zon schijnt en maakt de kleuren nog mooier. Vanavond gaan we gezellig uit eten in het restaurant hier. Morgen vroeg op want we hebben een behoorlijke afstand af te leggen.