Dag 10

5 t/m 11 sept

Vandaag is het zondag 11 september, het was helaas niet eerder mogelijk om een update te maken daar we steeds op een campsite in een natuurpark stonden zonder veel faciliteiten.
Maar nu staan we op een private campsite bij het plaatsje Clearwater in British Columbia.
Vanaf maandag 5 sept zijn we van Waterton NP in Alberta via Radium Hot Springs, Banff, Lake Louise, Jasper naar Clearwater gereden.
Onderweg hebben we veel gezien bijv. Fort Steele Heritage Town, een openlucht museum over het begin van Fort Steele tussen Waterton NP en Radium Hot Springs.
In de rit van Radium Hot Springs naar Banff door het Kootenay National Park zijn we gestopt om een bezoek te brengen aan de Marble Canyon, dit was een korte maar leuke wandeling.
Banff is een toeristisch plaatsje in Banff National Park met veel mooie natuur eromheen. Daar hebben we 2 nachten gestaan dus hadden we een hele dag om de omgeving te verkennen. In ochtend zijn we naar een meer vlakbij gegaan en hebben daar wat rondgelopen. In de middag betrok het weer en hebben we het plaatsje verkend.
De rit van Banff naar Lake Louise op donderdag 8 sept hebben we een stop gemaakt bij Johnstone Canyon voor een mooie maar pittige wandeling.
De volgende dag, 9 sept, zijn we door gereden naar Jasper via de Icefield Parkway, langs deze weg bevinden zich veel meren en ook ong. halverwege de Athabasca gletsjer waar je met een speciale bus met grote wielen naar toe kunt, wat we uiteraard ook gedaan hebben.
Verder is hier ook de Skywalk, dit is een platform met een glazen bodem die over een canyon uitsteekt. Wil vond het wel eng maar heeft het toch gepresteerd om er op te gaan.
Op zaterdag zijn we met de Jasper Skytram, een kabelbaan met gondel, naar een van de bergpieken bij Jasper gegaan. Het basis station is op 1258 m hoogte en breng je naar de upper station op 2263 m. Daarna kan je verder omhoog lopen over een vrij steil pad naar 2463 m. Ik heb wel een poging gewaagd om helemaal naar boven te lopen maar vanwege de sterke wind daarboven ben ik op ong. 3/4 terug gegaan, Wil heeft het tot ong de helft volbracht.
We hadden veel geluk met het weer, later trok het dicht en kon je niet meer van het uitzicht genieten zoals wij wel konden. In de middag hebben we wat rondgereden in de omgeving van Jasper en oa Maligne Canyon bezocht met een mooie wandeling langs een rivier met meerdere watervallen.
Vandaag, zondag 11 sept, zijn we naar Clearwater BC gereden.
Onderweg hebben we in Blue River een river safari gedaan om beren te spotten. We hebben 1 beer gezien, maar het was wel een leuke ervaring.
Doordat de boot die ze gebruiken naast een verbrandings motor ook een kleine electrische buitenboord heeft kunnen ze vrij geruisloos de beer benaderen, omdat ze dan alleen de elec.motor gebruiken.
We zitten nu op een camping bij een meer. Een camping met Wifi, alleen niet zo snel en maar een kleine bandbreedte zodat foto's versturen slecht gaat.

Ik hoop dat we volgende keer wel foto's kunnen meesturen en dat het niet meer zolang duurt.