Dag 16

Wintersport

24 september 2017

We zijn in Jasper een wintersportplaats in de Canadian Rockies. Niet alleen in de winter druk bezocht maar ook in de zomer zijn er veel toeristen te vinden. Dit jaar uitzonderlijk veel omdat - zoals ik eerder schreef - Canada 150 jaar bestaat en de natuurparken nu vrij toegankelijk zijn voor toeristen en Jasper National Park is zo'n natuurpark. Jasper maakt deel uit van de Canadian RockyMountains.
Vanmorgen eerst een bezoek gebracht aan de plaats Jasper. Het ziet eruit zoals een wintersportplaats eruit moet zien aldus Ed en An en zij kunnen het weten want zij zijn met wintersport geweest. Volgens eerdere gegevens die we kregen zou in de plaatselijke bibliotheek WiFi zijn die iedereen mocht gebruiken. Het is zondag dus er was enige twijfel of dit zou lukken. Nee dus, de bibliotheek was gesloten. Dan maar opzoek naar een etablissement waar we onder het genot van een kop koffie contact met onze buitenwereld konden krijgen. En die plek bestond nl. Smitty's Restaurant. We kregen een plekje toegewezen en het wachtwoord om toegang te krijgen tot het internet. We bestelden koffie en alle telefoons en tablets die we bij ons hadden werden tevoorschijn getoverd uit zak en tas. Het werk kon beginnen. Eerst het verslag naar Jan Doets, foto's naar familie, vrienden en bekenden en op Facebook. De serveerster vond het blijkbaar lang genoeg duren en vroeg of we nog koffie wilden. Graag zelfs. Prompt kwamen er ook berichten retour en dat was bijzonder leuk. We hadden daar toch wel een behoorlijke poos doorgebracht en konden met goed fatsoen de zaak niet verlaten op twee kopjes koffie dus besloten we hier dan maar te lunchen. Alle drie een hamburger met bacon en kaas en voor Ed zonder kaas. De andere helft van het broodje was belegd met sla, tomaat en augurk. De maaltijd werd compleet gemaakt met Franse frietjes.
Na de lunch nog even de Liquorstore in voor wijn en een fles G. Vervolgens benzine getankt en op naar de volgende belevenis.
Vier kilometer vanaf de camping was een gondel die naar boven de bergen inging. Een prachtig uitzicht vanuit de gondel op de Rockies. Boven aangekomen was het behoorlijk bewolkt en konden we weinig zien. Maar flarden bewolking verdwenen ook weer snel en dan had je een werkelijk magnifiek uitzicht. Op deze hoogte was afgelopen woensdag pas sneeuw gevallen. We stonden er middenin en de omgeving een lust voor het oog, ik was voor het eerst op wintersport. Lopen op een berg in de sneeuw valt best tegen. Als een kind dat begint met lopen probeerde ik me een pad te banen door de sneeuw naar een geschikte plek om foto's te maken. Wees gerust, ze worden nog openbaar gemaakt hetzij op de site van Jan Doets, hetzij per email of whatsapp of op nader te bepalen wijze. Nadat we de nodige foto's hadden gemaakt en de nodige gesprekken met Nederlanders - ja ze zijn overal - hadden gevoerd werd het tijd richting camping te gaan. Uitdrogingsverschijnselen moet je tegengaan met een heerlijk glas wijn. Na een poosje hoorden wij een vreemd geluid dat we niet konden thuisbrengen. Ed en ik hadden het de vorige avond ook gehoord maar er geen aandacht aan geschonken omdat het leek of iemand lawaai maakte met een vreemd soort blaasinstrument.
Ik keek uit het raam en zag vlakbij onze camper een Elk voorbij gaan en maakte Ed en An opmerkzaam. Gedrieën wisten niet hoe snel we met fototoestel naar buiten moesten komen. Wat en prachtig groot dier dat statig over onze camping liep. We waren van plan terug te gaan naar de camper toen een tweede Elk volgde. Net zo vorstelijk en met groot gewei liep het dier op ca. 8 meter aan ons voorbij. Beide maakten het -voor ons- vreemde geluid. Weer wat geleerd.
Ons avondeten hadden we deze keer beperkt tot geroosterd brood met daarop een smeersel van dillesaus, gerookte Canadese wilde zalm en daar bovenop plakjes ei. Verrukkelijk. Doen we nog een keer!
Het buitenleven geeft warme gezichten en het verlangen naar bed dient zich steeds vroeger aan maar eerst........ juist een GT.