Dag 1

Maandag 13 juni.

Lost in Las Vegas.(zakmesje van Tenny)

Bye bye Las Vegas. Hello/ bienvenue Vancouver

Onverantwoord vroeg uit de veren om naar Canada te vliegen vandaag. Onze vlucht vertrekt om half 8 en we moeten zo'n 2 uur vantevoren aanwezig zijn op de luchthaven.
Het zal toch niet waar zijn, de douane vindt het zakmesje van Tenny natuurlijk wel.
(Mijn haaknaald is nog steeds zoek )
De auto hebben we gisteren ingeleverd bij Hertz, dus met de taxi naar Mccarran International Airport.
Rond 11 uur landen we op Vancouver International Airport. Hier worden begroet in het Engels, in het Frans en ook in het Chinees!
Omdat alles vlot verloopt, zijn we lekker vroeg in ons hotel. We hebben nog maar een verlaat ontbijtje genomen, daar waren we aan toe.
Het Best Western Plus Chateau Granville hotel ligt in het oude centrum van de stad, maar is een aangenaam en luxe verblijf.

Het is een beetje regenachtig en de helft van de temperatuur van gisteren. Brrr jassen aan. De gemiddelde temperatuur in Vancouver in de zomer is 22 graden Celsius. Een beetje Nederlands weertype maar wel gelegen aan de Stille Oceaan. Vancouver ligt in de provincie British Columbia. (BC). BC is de meest westelijke provincie en de derde grootste van Canada na Québec en Ontario en is 23! keer zo groot als Nederland.

We hebben een deel van de stad gezien vanuit de Vancouver Trolley Company bus. Een hop-on-hop-off bus met twee verschillende loops. Een rode en een groene.
Een al eerder door ons beproefde manier om op een comfortabele manier een indruk van een stad krijgen.
De chauffeur van de bus is tevens de gids die op haar of zijn eigen unieke manier je vanalles vertelt.
Over Chinatown. De op twee na (San Francisco en New York zijn groter) grootste.
Dat de Chinese gemeenschap in deze stad zo groot is heeft alles te maken met de aanleg van de Canadian Pacific Railway tussen 1881 en 1885. Duizenden Chinese arbeiders waren hierbij werkzaam.
Of over de activiteiten in de haven, van oudsher visserij en visverwerkende industrie, maar ook heeft Vancouver een grote container overslag haven (in Noord Amerika de op twee na grootste).

Oh ja, met het weer is het vandaag toch nog goedgekomen. Het zonnetje laat zich weer van zijn beste kant zien.

Om al deze informatie te kunnen verwerken, moeten we eerst een uurtje ontspannen in ons hotel, we zijn tenslotte al vanaf kwart over 4 vanochtend in de weer.

We sluiten de dag traditioneel af in Doolin's Irish Pub vlakbij ons hotel en daarna ga ik aan mijn huiswerk. Het stukje moet nog worden geschreven.

Het was een lange dag en zoals Leen zegt;" Het lijkt bijna op werken, morgen eerst maar weer eens uitslapen tot half 8".

Morgen staan Grouse Mountain en Capilano Suspension Bridge op het programma.

See y'all next time my friends/ c'est tout mes amis a la prochaine fois.