Dag 1

Woensdag, 1 juni.

Its raining cats and dogs.

Vandaag staat in het teken van onze fietsexcursie Met Gids.
Als we de gordijnen openen, zien we dat de dag net zo begint als het gisteren is geeindigd. Met regen. Heel veel regen.
Na het vroege ontbijt, zijn we met een taxi naar het adres gegaan voor de fiets excursie. Na overleg met onze gids zijn we het eens geworden dat we de excursie uitstellen tot morgen. Vandaag doen we dan maar het tweede deel van de bustoer. De zuidelijke toer. Om half twaalf vertrekken we met weer een zeer enthousiaste gids. Wat een spraakwaterval. Hij vertelt zoveel dat ik het meeste ook meteen weer vergeet.
Maar enkele feiten zijn het onthouden wel waard.

Het Millennium Park is geopend in 2002. En het mag dan duur zijn geweest, 25 miljoen dollar, het is erg goed gelukt. Onder andere met de in de volksmond genoemde Bean, de Cloud Gate. Een boonvormige zilverkleurig kunstobject waarin de lucht en de omringende wolkenkrabbers worden weerspiegeld. En ook erg leuk de Crown Fountain. Een kunstobject waarop op twee tegenover elkaar staande 'muren' van water, foto's worden geprojecteerd van gewone 'Chicagoans'.

Dat er zoveel verschillende nationaliteiten wonen in Chicago, zien we ook aan de namen van de wijken, China town, little Italy, Greeks, Bronzeville met de Afro-amerikaanse gemeenschap, meer dan 800.000 Polen wonen in de stad, Mexicanen en niet te vergeten een hele grote Ierse gemeenschap.
We rijden verder door China Town en zien daarna een glimp van het gigantische stadium Cominskey Park, Cellular Field van de White Sox, die andere baseball ploeg van Chicago die wel prijzen pakt.

Feit is dat het nog steeds zeer pijnlijk voor de stad Chicago is dat a.s. augustus de Olympische Spelen plaatsvinden in Rio en niet in Chicago. Een 90 miljoen dollar kostend bit kon dat niet voorkomen. Dit zou natuurlijk geweldige promotie zijn geweest voor de stad.

Het Wassenaar van Chicago heet Hide Park & Kenwood. Hier wonen of woonden de groten der aarde. Om maar eens te noemen bijvoorbeeld Mohammed Ali, Joe Frasier en ..........President Barack Obama. We hebben een glimp van zijn bescheiden optrekje gezien. Zwaar bewaakt en denk erom de bus mag absoluut niet stil gaan staan, dan heb je meteen de Secret Service aan je broek.

Na de bustoer zijn we meteen doorgegaan naar de 360 Observatory in het John Hancock Center. Op met de lift naar de 94ste verdieping voor een adembenemend mooi zicht op de skyline en over Lake Michigan wat er inmiddels weer zonnig en azuurblauw bij ligt.

Na een wandeling over de Magnificent Mile, shopwalhalla met winkels van Burberry, Chanel en meer van die onbetaalbare namen, waren we wel weer toe aan wat sterkers en hebben we ons de wijn en borrels goed laten smaken bij Wells on Wells.

Morgen fietsen, zul je zien dat het dan de hele dag met bakken uit de lucht komt!

Nou lieve lezers en lezeressen tot de volgende keek.

Marianne, ook namens Tenny, Jan en Leen.