Dag 9

Whistler

Back on the mainland! De ferry heeft ons maandag weer veilig aan wal gebracht waarna we onze reis, via Highway 99 oftewel the Sea to Sky Highway, konden vervolgen richting Whistler. Voordat we daar aankwamen hebben we een tussenstop gemaakt in Squamisch waar een Sea to Sky gondola te vinden was. Dit is een gondel die ons tot 885 meter boven zeeniveau bracht. Op de top is er een spectaculaire hangbrug, uitkijkplatforms en enkele wandelpaden. Na een kleine wandeling van 5 km zijn we weer teruggelopen naar de gondel om onze weg weer verder te vervolgen.
Na een uurtje kwamen we aan in Whistler. Voor de meesten wel bekend als het olympische dorp van de winterspelen van 2010. Het is een toeristisch plaatsje waarbij veel speciaal aangelegd is voor de winterspelen. De bevolking is hier heel ontspannen en het maakt totaal niet uit hoe je er uit zien! Witte sokken in sandalen are back in business!!
Dinsdagochtend zijn we in alle vroegte opnieuw in een gondel gestapt om de whistler mountain te bewonderen. Deze gondel bracht ons halverwege de berg waarna je zelf de rest van de route moest lopen. Opvallend was dat er op deze hoogte nog veel sneeuw en ijs lag.
Na een flinke steile en uitputtende klim kwamen we op de top (2182 m) van de whister mountain waar we een geweldig uitzicht hadden op het Garibaldi Provincial Park. Hier zijn veel met gletsjers bedekte bergen en door subductie ontstane vulkanen. De Black Tusk is daarvan de meest kenmerkende.
Na het beklimmen van de Whistler mountain zijn we via een peak to peak gondol (gondel van de ene bergtop naar de ander)naar de blackcomb mountain gegaan. Hier konden we gelukkig wel met een skiliftje helemaal naar de top. Konden onze benen even rusten....
Bovenop de berg werd er nog volop geskied en gesnowboard. Zo kregen we een aardig idee hoe Whistler in de winter eruit ziet.
Na deze uitputtende maar zeer voldane dag hebben we nog even ontspanning gezocht bij het Alta Lake om een frisse duik te nemen.

Morgen verlaten we Whistler weer en rijden we 6,5 uur naar het Wells Gray park. Dit schijnt in the middle of knowhere te zijn dus waarschijnlijk voorlopig geen internet.

Groetjes aan iedereen in Nederland!