• Dag 22

Slot

Erg jammer dat het niet is gelukt om op bezoek te gaan bij de grizzlyberen. Het bleef te slecht weer. Het was te gevaarlijk om met een klein watervliegtuigje een grote baai over te vliegen. Gelukkig geldt hier veiligheid voor alles.
    Na 5 dagen IJsland en 21 dagen Alaska sluiten …

• Dag 21

Homer

Helaas kon vandaag ons bezoek aan de beren niet doorgaan. De storm was te sterk om veilig te kunnen vliegen. We hebben morgenochtend vroeg nog een kans. Dus hopen we dat de wind morgen in kracht afneemt.
    Vandaag hebben we ons vermaakt met de plaatselijke "hoogtepunten", hebben we gewandeld langs …

• Dag 20

En verder

Om de een of andere redden lukt het niet meer om updates te plaatsen. We genieten volop. De rest van de verhalen horen jullie nog wel. Morgen in ieder geval nog met een watervliegtuig naar Kenai National Park om Grizzlyberen te spotten en daarna naar het laatste overnachtingsadres voor de …

• Dag 19

Valdez en Seward

In Alaska heb je ellenlange wegen en moet je vaak lange afstanden afleggen om ergens te komen. Je komt ad en toe een auto tegenkomen, bewoonde wereld is vaak ver te zoeken evenals benzinepompen. 17 en 18 zijn min of meer reisdagen. De weg naar Valdez was bijna te lang …

• Dag 16

Colombia Glacier Cruise vanuit Valdez

Ruim 7 uur met een boot door de Prince Wiliam Sound naar de Colombia Glacier. Een van de weinige gletsjers die in zee uitkomt. Onderweg zien we Humpback walvissen, zeeotters, zeeleeuwen, een broedende arend, grappige pigeons die wel kunnen vliegen maar niet op water kunnen landen, ze laten zich gewoon …

• Dag 15

Kennecot Copper Mill

Kennicot zou er niet zijn als er in de bergen geen koper was gevonden. Tussen 1897 en 1938 is er een miljoen dollar (zou nu 2 biljoen zijn) verdiend met het koper en zilver dat hier werd gedolven. De fabriek (mill) en de bijgebouwen zijn direct verlaten en alle spullen …

• Dag 14

Roots Glacier

In IJsland gingen we met de auto de gletsjer op. Vanuit de bushplane zagen we gisteren de gletsjers vanuit de lucht. Vandaag gaan we er lopend op.
    We krijgen "strampons" (een soort spikes) om stevig te staan op de zachte bovenlaag van het ijs. De wandeling ernaar toe en terug …

• Dag 13

Kennicot

Hobblend en schuddend met een 5 persoons vliegtuigje (bushplane) naar Kennicot gevlogen. De lodge ligt midden in het grootste national park van Amerika. Om er te komen moet je over de bergkammen vliegen of rijden over onverharde en smalle wegen. Met de bushplane zagen we de gletsjers van de top …

• Dag 12

Fairbanks en Copper Centre

Een autorit van ongeveer 6 uur door een zeer afwisselend landschap: langs meren, over bergen, door kleine plaatsjes, bossen en toendra's. Dus helemaal geen saaie route.
    De lodge in de buurt van Copper Centre is een verademing vergeleken bij het hotel van gisteren. Iets moderner, comfortabeler, een geweldig uitzicht op …

• Dag 11

Fairbanks

In Amerika zijn zie bang dat je veranderingen niet begrijpt en daar on waarschuwen ze je voor alles.
    Ze noemen hier Fairbanks een sfeervollere stad dan Anchorage. Nou.......downtown is 4 straten groot en saaaaaai. Naast de flats zie je krotten waar ook mensen in wonen. De kloof tussen rijk en …

• Dag 10

Denali National Park

Een vrij lange autorit van Palmer naar Denali van ca 5 uur over echte saaie Amerikaanse wegen. Op het eind werd de natuur gelukkig wel mooier.
    Vandaag om 7.30 uur kwam een bus ons en een grote groep Denen ophalen bij het hotel voor de Wildness and Tundra Tour door …

• Dag 8

Anchorage en Palmer

7 uur gevlogen van IJsland naar Alaska, Anchorage. Wat meteen opviel was dat het in Anchorage (17 gr) warmer is dan in Reykjavik (6 gr).
    Het blijft wennen aan de voor ons overdreven vriendelijkheid van de Amerikanen. Ook de drukke vloerbedekking, pompeuze meubelen en kitscherige schilderijen zijn even schrikken.
    We …

• Dag 5

Reykjavik

In Alaska is niet overal sterk WiFi aanwezig, vandaar een tijdje geen bericht, maar daar zijn we weer.
    Dag 5 staat de hoofdstad van IJsland op ons programma. 80% van de bevolking woont in Reykjavik. Het centrum is niet groot en veel toeristen hebben aan een halve dag genoeg.
    Vooral …

• Dag 4

Inside the Vulcano

De laatste excursie vanuit Reykjavik is de meest spectaculaire. Zo'n 20 km buiten de stad in de bergen ligt al 5000 jaar de vulkaan waar wij in gaan. Eerst 3 km lopen in ongeveer 1 uur door sneeuw en over lava en bergopwaarts om bij de ingang te komen. Voorzien …

• Dag 3

Essential Iceland

We werden om 8.30 uur opgehaald door onze gids in zijn 4-wheeldrive voor een lange tocht door de binnelanden van IJsland. Gelukkig duurde deze tocht 9 uur terwijl de tocht gisteren 13 uur duurde incl. 5 uur wandelen waardoor we pas om 21.30 uur terug waren in het hotel.
    Samen …

• Dag 2

Vroeg op voor de Vulcano Hike. Na een lange autorit met een jeep off road gereden ook door vele riviertjes gingen we met een gids de bergen op. De wandeltocht was zwaar. Het doel was een warm lavaveld dat twee gletchers uit elkaar heeft gedreven. En wat is de natuur …