Dag 14

dag 11 t/m14 terug naar de kust

Back from the "jungle"... na een heerlijk rustige dag rondom ons "huis"in Mammothlakes waar we ouderwets verbrand zijn, de Linda's goed hebben kunnen lezen, hebben we de kids achtergelaten met Netflix en zijn we in de gratis Trolley gestapt die ons naar Bluesapalooza bracht. Een erg goed, typisch amerikaans georganiseerd festival. De Muziek was top, grappig om te zien dat echt ALLES geregeld was een deel van het publiek had (gereserveerde) klapstoelen op designated area's, de rest mocht voor het podium staan en als je wilde roken kon je naar het afgezette stukje bos genaamd "smoking area", drinken haalde je in "the Bar area"en zo ging het maar door.. het festival was leuk om mee te maken en te zien hoe de amerikanen een feestje vieren.. Mammoth "Lake"is een top locatie om te skieen of met een mountainbike te keer te gaan.. Waar dat Lakes vandaan komt snappen we niet helemaal want als als eens eerder verteld ze zijn dus ook goed om van een paar hele kleine meertjes (formaat visvijver) te doen voorkomen alsof...
Na Mammoth lakes zetten we onze reis voort naar Yosemite park ($30 entrée)... WOUW!!!! wat een prachtig park in een woord geweldig na elke bocht een ander prachtig uitzicht en ook hier weer goed geregeld een mooi geasfalteerde weg dwars door de meest mooie natuur en (wilde) rivier.. We waren er op een vrijdag en volgens de parkwacht mochten we ons gelukkig prijzen want in het weekend zou het een grote file met amerikanen worden en na het zien van al dit moois snappen we dat ook nog.... We hebben er ons ruim 4 uur vermaakt, nog en kort uitstapje gemaakt naar de Secoia bomen, pff die zijn pas groot... Het was alleen jammer dat we geen eten bij ons hadden want een picknick in het park is perfect te doen op een van de vele mooie locaties. Wij hebben uiteindelijk een hamburgertje kunnen scoren in Yosemite village Vreetschuur.. Bij aankomst in onze lodge wat letterlijk tegen de rivier aanlag hebben we prima gegeten in het lokale restaurant, zijn we vroeg gaan slapen (yihaa 1 nacht geen wifi.. alhoewel voor $10,- konden 2 apparaten... yep de kids levered met plezier $10 zakgeld in...) De volgende morgen waren we ongeveer de laatste die de lodge verlieten (rond 9:30) een tocht van ca 3,5uur naar San Francisco voor de boeg.. de prachtige natuur werd halverwege ruw verstoord door recente bosbranden (triest om te zien dat hele huizen, auto's waren vernietigd door de brand) ... typisch om de vele borden langs de weg te zien waar de locale bewoners de "fireman" bedankte voor het blussen...
Van hele grote rotsen, hertjes en heel veel bomen veranderde de route in een soort "gele"duinen ook dit zal vast het zeker het décor zijn geweest van .... film.
Ja hoor we reden weer richting "de Randstad" want de snelwegen werden breder en weer erg druk met diverse files in da middle of nowhere... Maar ja na weer een aantal "gele duinen" zakte de temperatuur van 95F naar 63F en reden we via de tolweg de brug over met het half in de wolken gehulde San Francisco met in de verte Alcatraz.. (dat ligt toch hartstikke dichtbij pap dat kan je toch makkelijk zwemmen...)
Via een korte weg langs de drukbezochte piers kwamen we aan bij ons Zephyr hotel gelegen in het hart van Fishermanswarf.. en dat hebben we geweten.. Jezus wat een drukte en kijk die prijzen van de parkeergarages eens ($12/[email protected]?!) daarbij is Amsterdam een gehucht en ook Las Vegas is er niks bij.. niet normaal wat een drukte.
Ok na het inchecken en parkeren van de auto in de hotel garage kwamen we in de kleinste kamer (maar wel de nieuwste) tot op heden... En toen ging er ff iets mis, voor het gemak had de receptie ff een "reservering van $1.200" op de Creditcard losgelaten, niet heel netjes en ze gaan het rechtzetten (ben benieuwd). Dat heb ik trouwens wel gemist bij Jan Doets, overal waar je komt wordt er namelijk direct een bedrag op je CC geblokkeerd wat aardig kan oplopen (en tot 10 dgn kan duren alvorens het weer vrijvalt) ff los van het feit dat je gewone bankpas het lang niet overall doet.. Voor een vergelijkbare reis als het onze (20 dgn 4 man met redelijk normaal uitgave patroon) heb je min. € 5.000 limiet nodig.. just a tip.
Ok waar zijn we gebleven .. spullen op de kamer en te voet de omgeving bekijken (wat een luxe) maar dat was nog ff een ding want het was aanschuiven bij de massa.. pff mij te druk.. dan maar snel een eettentje in (min. wachttijd 20/30min. waar je ook komt). Eten was prima en met uitzicht op de zeeleeuwen in de haven (Pier 39) was het een geslaagde dag. Na prima te hebben geslapen een "lekker"ontbijtje bij de Ihop om de hoek.. slechts 1.000 cal. p/p.... wat zullen we gaan doen vandaag, het is maar 15graden dus vestje aan.... (ter info we hebben een bezoek Alcatraz op maandag gepland staan, de SF citypass dus kunnen vooruit) .. Ok het is zondag en wat doet de gemiddelde amerikaan dan... Yep naar een sportwedstrijd.. Dus om 11:00am 4 tickets online geboekt voor een baseball match van de SF Giants tegen de Arizona Diamondbacks om 01:05pm. Hup weer een ubertje besteld (10min, $11 van hotel naar Giants). Dit was een top idee wat een mooi stadium en wat een goede plaatsen hebben we.. (prijzen van $12 tot $300 en eigenlijk zit je overall goed!!) We hebben ons hier 3 uur prima vermaakt, meegezongen met het volkslied, clublied en het "godbless America", ons verwonderd over de continue stroom van eten en drinken die in elke vorm voorbij kwam en waarvan onze iets gezettere amerikaanse medemens veelvuldig gebruikmaakt. En ook hier lukt het weer om van een redelijk "luie" sport iets geweldigs te maken; Teeshirts schieten, kisscam, ballen vangen van de spelers tussen elke inning in, een danscompetitie, hup weer zingen, etc etc et. Echt een aanrader om te doen en oh ja de SF Giants hebben met 6-4 gewonnen en spelen morgen de belangrijke wedstrijd tegen de Cubs... Vanaf het stadion vervolgens met de meute te voet naar Union Square met alle dure wereldmerken vertegenwoordigd in mega buildings..leuk om geweest te zijn en hier beginnen ook de beroemde SF "heuvel / cablecar".. Het is inmiddels tijd om te eten dus lopen we in 30 min. richting hotel. De drukke toeristen pier is niet waar we nu echt zin in hebben dus na advies van de hotel congierge komen we terecht in Maccormicks net naast de pier aan het einde van Beach street (10min van hotel by foot) op Ghirardelli square, een toptent, superlekker (bijna europees) eten met een prachtig uitzicht op de baai en Alcatraz en niet duurder dan de toeristententen op de pier... Yep meteen maar voor morgen geboekt, nu al zin in... Ok morgen vroeg op voor Alcatraz en de SF citypass eens kijken of we onze kids misschien maar achter moeten laten op Alcatraz... PS na een bewolkt begin is het de hele dag strak blauw geweest met een lekker briesje, het kan dus toch.To be continued...