Dag 13

23-11-2016

Vandaag gaan we naar Key West! Hier hebben we beiden erg naar uitgekeken. We horen altijd zoveel positieve verhalen hierover! We zijn er nog vroeger uitgegaan dan de andere dagen. Om 07.30 uur zaten we weer aan de overkant van het motel te ontbijten. Het tentje heette trouwens "the wooden spoon". Overal in het tentje hingen houten pollepels. Rogier koos wederom voor de pannenkoekjes, Marleen voor een uitsmijter met toast. Om 08.00 uur ging de receptie open en konden we uitchecken. Key West was ongeveer een uur rijden vanaf Marathon. We wilden vroeg in Key West zijn zodat we ook echt wat aan de dag hadden. Rond 09.00 á 09.15 uur kwamen we al bij het motel aan. Een super schattig motel! Het zat in zo'n mooi houten huis. In de omgeving zie je hier trouwens erg veel mooie houten huisjes in verschillende kleuren. We werden erg vriendelijk ontvangen en konden direct inchecken. We hoefden later alleen de sleutel van de kamer op te halen. We maakten een kleine wandeling door het motel, achter het grote huis zat een soort van tuin. In de tuin stonden allemaal houten huisjes, dit waren de motelkamers. De huisjes stonden tussen allemaal palmbomen en er waren twee zwembaden. Dit was écht heel mooi! We besloten om er maar direct op uit te gaan. De auto inclusief bagage hebben we in de garage nabij het motel gelaten. Een blok van het motel zat een fietsverhuurder. We hebben beiden een fiets gehuurd zodat we in een sneller tempo het eiland kunnen verkennen. We begonnen de fietstocht over Duval Street, dat is in Key West "the place to be". Een hele leuke straat met allemaal winkeltjes, restaurants en barretjes. De straat zag er ontzettend leuk uit, wederom allemaal schattige houten huisjes! De straat heeft absoluut een Cubaans sfeertje. Ook niet zo gek, je zit hier slechts 90 mile van Cuba af. Ook zagen we regelmatig zo'n sigarenwinkeltje. We besloten eerst wat andere dingen te bekijken en later terug te gaan naar Duval Street. Al gauw kwamen we bij het Key West Lighthouse Museum. We klommen helemaal naar het puntje bovenin de vuurtoren. Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht over Key West. Door de bouw van de vuurtorens kwam een eind aan het plunderen van gestrande schepen. Key West stond namelijk vroeger ook bekend als het "pirateneiland". We fietsten verder en kwamen langs het Southernmost Point. De massieve betonnen boei behoort tot de meest gefotografeerde plaats op Key West en herinnert aan het feit dat Havana op Cuba met een afstand van 144 km een stuk minder ver is dan Miami (260 km). We hadden al vernomen dat er altijd een rij voor de boei staat, zo ook vandaag. We besloten om er later nog eens een kijkje te nemen. Misschien dat het dan minder druk zou zijn? We fietsten daarom naar de haven. In deze haven lag een heel groot marineschip. Het voormalige marineschip is vandaag de dag een museum. Wij hebben zelf alleen de buitenkant bekeken. We fietsten vervolgens verder naar Fort Zachary Taylor. Het fort werd in 1845 gebouwd als onderdeel van het Amerikaanse zeeverdedigingssysteem. Tijdens de Burgeroorlog was het fort in handen van de troepen van de Unie. Tijdens het bezoek kwamen wat meer over de geschiedenis van het fort te weten, zo ook dat het als trainingskamp diende tijdens de 2e Wereldoorlog. Het was interresant om allemaal te zien. We hadden het wel bloedheet tijdens het bezoek, het was absoluut de warmste dag van onze vakantie tot nu toe! We waren blij toen we weer op de fiets zaten. Lekker windje erbij! We kwamen tijdens onze fietstocht ook langs de woning van Ernest Hemingway. Dit schijnt een bekende schrijver te zijn geweest. Echter zijn wij beiden niet bekend met zijn werk. Dus voor ons niet echt interessant. Het huis is vandaag de dag een museum. Ook kwamen we langs MM 0. Dit is het begin/eindpunt van de US Highway 1. Uiteraard ook weer een fotomomentje. Vervolgens kwamen we al gauw weer op Duvalstreet uit. We parkeerden onze fiets aan het begin van de straat (of het einde, is maar hoe je het bekijkt). Met de fiets kan je eenmaal geen winkeltjes bekijken. We hebben de hele weg afgestruind, winkeltje in -en uit. We zagen allerlei leuke dingen, maar niet leuk genoeg om te kopen. Bij Mallory Square zat een super leuk souvenierswinkeltje. We hebben hier een aandenken gekocht, een soort van houten peddel met het Southernmost Point erop. Het Mallory Square zelf was helemaal uitgestorven, het schijnt hier rond zonsondergang wel erg druk te zijn. We besloten richting die tijd daar terug te komen. We liepen Duval Street via de andere kant van de weg terug. We kwamen nog langs Sloppy Joe's (een beroemde bar in Key West). We vonden het zelf niet heel bijzonder om te zien, dus daarom zijn we verder gelopen naar het Hardrock Café. Als we er eentje zien gaan we er eigenlijk altijd wel wat drinken. Even door het café gelopen en Marleen zag opeens een pet van Fred Durst (Limp Bizkit). Even weer een foto momentje. Na dit bezoek liepen we verder en we kwamen langs een schattig wit kerkje. Tijdens deze vakantie hadden we nog geen kaarsje aangedaan. Dit doen we iedere vakantie als we een kerkje tegenkomen. Dit is zo'n traditie die Marleen van huis uit heeft meegekregen. We gingen naar binnen en het viel ons direct op dat het kerkje een heel mooi houten plafond had. Bijzonder om te zien! We deden beiden een kaarsje aan voor onze naasten die overleden zijn. We verlieten vervolgens het kerkje en het was nog een hele wandeling naar onze fietsen. We hebben vele kilometers gelopen vandaag! Bij de fietsen aangekomen reden we weer naar het Southernmost Point. Er stond nog steeds een rij, maar dit keer zijn we er maar wel in gaan staan. De wachttijd viel uiteindelijk gelukkig mee, maar als je op Key West bent mag een foto hiervan niet ontbreken! Hierna reden we richting het Keywest Cemetery. Het kerkhof ligt middenin een woonwijk. Het kerkhof zou bekend zijn om de zwartgallige humor die op sommige grafstenen staat, zoals: "ik had toch gezegd dat ik ziek ben?" en "nu weet ik tenminste waar hij vanavond slaapt". Het kerkhof was best groot, we hadden geen idee waar we wezen moesten. We besloten daarom verder te fietsen. We hadden geen zin om het hele kerkhof af te lopen. Wel viel ons op dat veel graven in zeer slechte staat waren, schrikbarend om te zien. We reden vervolgens terug naar Mallory Square. Het eerder uitgestorven plein was veranderd in een levendig plein met kraampjes en straatmuzikanten. We keken een tijdje bij iemand die allerlei vreemde sprongen maakte en mensen uit het publiek hierbij betrok. Die Amerikanen gaan er helemaal in op! Fantastisch om te zien! Na een tijdje hebben we een plekje gezocht om naar de zonsondergang te kijken (dat is een dagelijkse traditie op dit plein). Het was er echt ontzettend druk! Iedereen was aan het kijken. Heel bijzonder! Nadat de zon onder was gingen we terug naar het motel. Wat waren we blij met de fietsen! We waren er al snel. We hadden ons opgefrist en gingen wederom terug naar Duval Street. Even heen en weer fietsen, waar zullen we eten? Wacht, zullen we nog een foto maken bij het Southernmost Point? Zo gezegd zo gedaan, en geloof het of niet, er stond weer een kleine rij! De gemaakte foto's waren echter super leuk geworden! We reden terug en op Duval Street bleven we een tijdje kijken bij het Key West Butterfly & Nature Conservatory. Het huis zat helemaal, maar dan ook he-le-maal vol met kerstversiering. De lampjes waren fantastisch in het donker! Ook werd er keiharde kerstmuziek afgespeeld. Zo typisch! Heel Duval Street hing trouwens vol met kerstversiering, het blijft ontzettend grappig om te zien met dit warme weer. Uiteindelijk hadden we na een tijdje fietsen een leuk restaurantje gevonden. We hebben lekker buiten op het terras gegeten. Als toetje hebben we de befaamde Key Lime Pie gegeten, en lekker dat ie was! We hebben een geweldige dag in Key West gehad! Een must see als je in Florida bent!