Dag 11

13-06-2017

Allemachtig, wat zijn we moe! Schijt aan de wekker, we blijven mooi liggen! Toen we eindelijk vertrokken was het al 12.00 uur. Op goed geluk rijden we naar de parkeerplaats van het metrostation. We waren al bang dat de parkeerplaats vol zou staan, en ja, dat was ie ook. Wat nu? De shuttlebusjes van het hotel rijden niet meer op dit tijdstip. Lopen is ook geen optie met 35 graden. In Washington d.c. parkeren kost wel $ 35,00 per dag! We besloten daarom naar Pentagon City te rijden. We zetten dan de auto in de parkeergarage van het winkelcentrum en gaan dan met de metro verder. Dit scheelt een heleboel aan parkeerkosten! Zo gezegd zo gedaan en uiteindelijk waren we rond 13.00 uur in het centrum. We wilden vandaag in ieder geval het National Air and Spacemuseum bezoeken. Dit is één van de vele gratis musea in deze stad. Het schijnt dat dit museum de grootste collectie vlieg -en ruimtevaartuigen ter wereld heeft. In het museum aangekomen zagen we er inderdaad een heleboel! Bij binnenkomst zagen we al allerlei vliegtuigen in de lucht hangen. Niet van die miniatuur dingen maar échte vliegtuigen! Ook zagen we rakketten en van die karretjes waarmee ze op de maan gereden hebben. Het museum was ingedeeld in verschillende soorten tentoonstellingen. Zoals de Gebroeders Wright (de eerste gemotoriseerde vlucht staat op hun naam), vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog, Apollo en de maan en ga zo maar door. Het was een ontzettend groot museum. Wij denken dat je er met gemak een hele dag kan rondlopen als je ook alle informatiebordjes gaat lezen. Wij hebben de informatiebordjes dit keer geskipt, geen tijd voor helaas. Maar we hebben wel veel mooie dingen voorbij zien komen. De tentoonstelling over de ruimte vonden wij het leukst! Het moest ons ook denken aan ons bezoek aan het Kennedy Spacecentre afgelopen jaar. Ondanks dat we "snel" door het museum gelopen waren, hebben we er ruim 3 uur doorgebracht. We wilden eigenlijk nog naar het National Museum of American History. Hebben we hier nog wel tijd voor? We liepen het museum uit en keken in onze reisgids. Volgens de reisgids is het museum tot half 8 open vandaag. We besloten daarom naar het museum te lopen. Onderweg kwamen we nog een boel toeters en bellen tegen. Er kwam een lange rij met voertuigen voorbij. En wat zagen we? The Beast! Dat is de auto van de President! Bij het museum aangekomen was het al kwart voor 5. Tot onze verbazing stond op het bordje vermeld dat het museum om half 6 gaat sluiten (kak!). We hebben daarom snel een plattegrond gepakt en bekeken welke vertrekken we willen aandoen. Al snel bleek dat wij dit een super gaaf museum vonden. Wat jammer dat we zo weinig tijd hebben! We liepen naar de tentoonstelling van The American Stories. We zagen daar o.a. de bokshandschoenen van Mohammed Ali en de originele Bert en Ernie poppen. Hierna brachten we een bezoek aan The Star Sprangled Banner, hier werd uitgelegd hoe de Amerikaanse vlag was ontstaan. We liepen vervolgens snel verder naar The First Ladies. Marleen vond deze tentoonstelling helemaal geweldig! De jurken die de first ladies droegen tijdens de inauguratie van hun man waren hier tentoongesteld. Ze waren zó mooi! Vooral de jurk van Michelle Obama was een plaatje! We hadden nog maar een kwartiertje over, snel naar The American Precidency. We zagen bij deze tentoonstelling verschillende dingen, zoals de balletschoenen van de dochter van Bill Clinton, poppenhuizen van het Witte Huis, de hoed van Abraham Lincoln, de stoel van George Washington. Er waren ontzettend veel leuke dingen in het museum te zien. Helaas was het al snel half 6 en werden we verzocht om naar de uitgang te gaan. We baalden wel dat we niet meer tijd hadden, maar het is niet anders. We waren allang blij dat we de highlights gezien hadden. We liepen terug naar het metrostation en een kleine 20 minuten later kwamen we weer bij het winkelcentrum uit. We hebben daar nog een hapje gegeten en een paar souveniertjes gekocht. Bij het hotel aangekomen hebben we eerst even lekker niks gedaan. Toen het donker was geworden zijn we de auto ingestapt. Rogier wilde graag in het donker foto's maken van een paar bezienswaardigheden. We zijn daarom nog een rondje gereden door Washington d.c. We stopten bij het Capitol, het Witte Huis, bij de Mall en bij Iwo Jima. Het was laat geworden, pas rond half 1 in de nacht kwamen we weer bij het hotel aan. Tijd om te slapen!