Dag 13

15-06-2017

Vandaag onze 1e volle dag in New York. We hebben gisteren al een klein voorproefje gehad. We zijn reuze benieuwd!
Voor ons motel stopt een shuttlebusje die ons naar Time Square zal brengen. We zouden weer door de Lincoln tunnel rijden. Dit hebben we gisteravond ook met de auto gedaan. Het was nu wel een stukje drukker, maar 20 minuten later waren we aangekomen bij Time Square. Wow! Wat gaaf! Het is nog groter dan gedacht! Die schermen zijn echt mega groot! Overal die gele taxi's. Het voelde alsof het niet de 1e keer was dat we er stonden, het is zo'n bekende plek! We keken onze ogen uit, de vergelijkenis met Las Vegas is gauw gemaakt. Ook zoveel lampjes. Het is over de top, prachtig!
Eerst maar een ontbijtje scoren, het ontbijt in ons motel was niet wat. Er was wel een ontbijt, maar er waren veel te veel mensen in een hele kleine ruimte. Het was vechten om een kopje koffie... Bij een winkeltje hebben we een croissantje gehaald en al gauw zagen we de bekende M&M's winkel. Daar móest Marleen naar toe. Niet weer denken: "dat komt nog wel". Al meerdere keren gedacht en toen is het er niet meer van gekomen. Wij dus meteen die winkel in, Marleen zo blij als een klein kind...We zagen in de winkel o.a. een Elvis M&M en een vrijheidsbeeld M&M, gelijk ermee op de foto natuurlijk! Ze hebben er ongelooflijk veel M&M's merchendise. Van bekers tot sleutelhangers, van kookschorten tot telefoonhoesjes en natuurlijk héél véél verschillende soorten M&M's. We konden niet kiezen en uiteindelijk hebben we ook geen M&M's gekocht! Op Time Square zagen we genoeg leuke winkeltjes, ook een Superdry store (gaaf! gaan we later zeker nog even naar binnen). Een New Yorker die bij ons in de shuttlebus zat raadde ons aan om een wandeling te maken vanaf Times Square, over Broadway en zo verder naar het zuiden. Het was super mooi weer, een graad of 25. We konden nu zeker wel een wandeling gaan maken. Nadat we onze New York Pass hadden opgehaald (deze hebben we thuis al aangeschaft. Hiermee kunnen we heel veel attracties in New York "gratis" bezoeken) begon onze wandeling. We liepen o.a. langs het Empire State Building. Oh wat gaaf om te zien! We kunnen met onze New York Pass gratis naar het observatiedek. We besloten dit voor later te bewaren. We liepen verder langs Madison Square Park. Het verbaasde ons om zo ontzettend veel terrasjes te zien. Dit is zo niet-Amerikaans! Als snel kwamen we de Flatiron Building tegen. Dit gebouw kom je vaak tegen op foto's van New York. Het gebouw lijkt op een smalle driehoek. We liepen weer verder en kwamen uit op Washington Square. Dit vonden we erg leuk om te zien! Op dit plein staat zo'n Arc (net zoals in Parijs). Deze arc herkenden wij meteen van de film I am Legend van Will Smith (de enige film die wij twee keer in de bioscoop hebben gezien, zo gaaf!). Achter deze arc staat de woning waar de film zich afspeelde. Het plein zelf was erg druk. Overal zaten mensen op de bankjes en op het gras. Ook waren er veel muziekanten. Er hing een super leuk sfeertje! We kregen nu toch wel zere voetjes, het nieuwe WTC was al in zicht. Het leek heel dichtbij maar het zal nog wel eens heel ver weg kunnen zijn. We besloten daarom halverwege de metro te pakken. We stapten uit in de buurt van het 911 memorial. Het was maar een klein stukje lopen richting het memorial. Het was meteen te herkennen aan de mensenmassa. Daar aangekomen werden we heel erg stil. Allemachtig, wat is het monument groot! Precies op de plek waar de twee torens destijds hebben gestaan staan nu dus de monumenten. Het monument is een groot vierkant dat bestaat uit een grote waterval. Rondom het monument staan de namen van de mensen die tijdens de aanslag zijn omgekomen. Dit maakte enorm veel indruk op ons, met een brok in de keel liepen we verder. Het idee ook, dat 16 jaar geleden die aanslag precies op deze plek heeft plaatsgevonden...Het is ook zo'n dag dat je nooit zal vergeten. Het moment dat thuis de televisie aan werd gezet en dat je de beelden voor het eerst zag. Echt te ziek voor woorden. Het is bijna ook niet voor te stellen, rondom deze plek staan ook zo veel gebouwen! Weetje wat we luguber vonden? Die gebouwen zijn ernorm hoog, en er komen veel vliegtuigen langs. Het leek net alsof die vliegtuigen zowat de gebouwen in vlogen! Nu we er toch zijn besloten we om direcht het 911 museum te bezoeken. Dit stond immers hoog op ons to-do lijstje. We konden met onze New York Pass de rij voor de kassa overslaan en we mochten meteen naar binnen. We kwamen binnen en één van de eerste dingen die we zagen was een kaart van Amerika. Op deze kaart konden we zien op welke plek de betreffende vliegtuigen waren opgestegen en waar de aanslagen hadden plaatsgevonden. Twee vliegtuigen vlogen het WTC in, één vliegtuig vloog het Pentagon in en één vliegtuig is in een weiland beland. Het vermoeden bestaat dat de terroristen het Capitol wilden invliegen. Gelukkig is dit, dankzij de passagiers van dat vliegtuig, niet gebeurd. We liepen verder en hoorden audio opnamens over 911. Ook zagen we vanaf het bordes de oorspronkelijke muur van het WTC. Ook zagen we een stalen pilaar die overgebleven was van het WTC. Deze pilaar is een symbool geworden waarop allerlei teksten staan geschreven. We zagen vervolgens een trap die in het WTC heeft gestaan. Deze werd de survivors stairs genoemd. Over deze trap hebben heel veel mensen de brandende torens weten te verlaten. Angstaanjagend lijkt dit ons. Er was een vrijwilliger die vertelde over de aanslagen. Zij was tegenover het WTC aan het werk toen de aanslag werd gepleegd...we kregen kippevel van haar verhaal. We zagen vervolgens de fundering van de voormalige toren. Ook liepen we door een ruimte waar foto's hingen van de slachtoffers, de muren waren van boven naar beneden helemaal vol. De slachtoffers werden ook via een diavoorstelling herdacht. In het kort werd hun levensverhaal verteld, ook zagen we foto's voorbij komen. Ook zagen we nog een film over de wederopbouw...We liepen verder naar een nieuwe ruimte. In deze ruimte zagen wij o.a. voertuigen van diverse hulpdiensten. Zo stond er ook een brandweerauto. Op het informatiebordje stond dat de brandweermannen van deze eenheid allemaal het WTC in waren gegaan om andere mensen te redden. Geen één van deze brandweermannen heeft dit na kunnen vertellen...Het is een heel heftig museum. Het ontroerende ons heel erg. We zagen later ook nieuwsuitzendingen van destijds, krantenkoppen, we hoorden audioberichten, we zagen heel veel foto's. We hebben wel 3 uur door het museum gelopen. We hadden niet verwacht dat het museum ons zo erg zou raken. Nadat we het museum verlaten hadden moest wel even de knop om...
Het was inmiddels half 7 en we hadden toch wel trek gekregen. We liepen het WTC Transportation Hub binnen en kwamen uit bij het Westfield World Trade Center. Het was een enorme witte hal met veel winkels. We hebben geen winkeltjes bezocht maar zijn gelijk op de metro gestapt richting Time Square. Uiteraard hadden we ons favoriete restaurant in Amerika al gespot! Bubba Gump Shrimp! Yeah! Bubba Gump Shrimp is een visrestaurant met een knipoog naar de film Forrest Gump met Tom Hanks in de hoofdrol. Dat je zo blij kan worden van een restaurant! We hadden er wederom super lekker gegeten (eindelijk hebben we ook de lang verwachte cocktail met Corona bier kunnen proeven). Ook ging de quiz over Forrest Gump ons nu goed af (we wisten de antwoorden nog van ons vorige bezoek gna gna). Na het eten zijn we nog over Times Square gelopen. Het was inmiddels donker geworden en dat was een super mooi gezicht met al die lampjes! Ook hebben we nog een paar winkeltjes bezocht maar (nog) niets gekocht. We besloten terug naar de bus terminal te lopen en na een vreselijke puzzeltocht wisten we uiteindelijk ons hotel te bereiken. We waren blij dat we om half 12 eindelijk bij ons hotel waren aangekomen...!