Dag 14

16-06-2017

Het lijkt Nederland wel vandaag, het is hartstikke bewolkt! Dat is mooi balen, we waren vandaag van plan om naar Top of The Rock of The Empire State Building te gaan. We bewaren dit bezoekje nog wel voor een andere keer. Ons plan moesten we daarom maar gaan aanpassen. We wilden sowieso graag naar het Intrepid Sea, Air en Space Museum gaan. We wilden dit eigenlijk pas op het laatst doen als we de andere highlights al gezien hadden. We gingen vroeg op weg (zoals altijd) en kwamen rond een uurtje of 11 bij het museum aan. We zagen het vliegdek al van verre liggen! Zo gaaf! Wederom kwam de film I am Legend ter sprake. Will Smith is vanaf dit vliegdek aan het golfen... Het vliegdek is meerdere keren in de film te zien. Het blijft leuk om bekende dingen te zien. Met onze New York Pass kregen wij gratis toegang tot het museum. Gelukkig kregen we dit keer een gratis audiotour. We vonden het veelvuldig lezen van Engelse teksten een beetje vermoeiend worden. Luisteren gaat ons beter af. Toen we eenmaal binnen waren zagen we aan onze linkerkant de Intrepid liggen. Dit is dus een enorm groot vliegdekschip, wanneer zie je dat nou in het echt? Aan de rechterkant ligt een onderzeeër. We besloten eerst het vliegdekschip te bezoeken. We stapten in de lift en stapten uit op de 1e etage. We kwamen uit op het hangardek. Op deze plek stonden vroeger alle vliegtuigen opgesteld. Een grappig detail: de vliegtuigen konden heel dicht naast elkaar opgesteld worden. Ze hadden de vliegtuigen zo gemaakt dat de vleugels ingeklapt konden worden. Hierdoor bespaarden ze ruimte. Een aantal van deze vliegtuigen konden wij ook bekijken. We kregen ook een mechanisme te zien waarmee de vliegtuigen konden opstijgen en landen. Nooit geweten dat er een soort catapult aan te pas kwam. Door het mechanisme werd er zoveel kracht opgewekt dat het vliegtuig als het ware gelanceerd werd. De vliegtuigen hebben aan de onderkant een soort haak zitten. Het is belangrijk dat het vliegtuig direct horizontaal land (en niet zoals bij een regulier vliegtuig dat eerst de achterkant en daarna de voorkant op de grond terecht komt). Op het vliegdek zitten 5 elastieken. Het vliegtuig moet met de haak langs één van deze elastieken rijden zodat het vliegtuig hiermee tot stilstand kon worden gebracht. Tijdens de audiotour werd er van alles en nog wat verteld. Wat wij bijzonder vonden om te horen was het verhaal van President Busch senior. Er werd verteld dat hij als zeer jonge piloot (de jongste van destijds) heeft gediend bij de Marine. De oude president is zelfs nog neergehaald door de Japanners en werd gered door een Amerikaanse onderzeeër. Wij wisten niet dat hij een oorlogsheld was, hij heeft zelfs meerdere onderscheidingen gekregen. We hebben een behoorlijke tijd door de hanger gelopen. We kregen ook ontzettend veel informatie te horen. Het was trouwens ook mogelijk om plaats te nemen in diverse simulators, dan kon je zelf ervaren hoe het was om piloot te zijn. Wij hebben dit echter niet meer gedaan. We liepen verder en kwamen op het vliegdek uit. We mochten zelfs nog verder naar boven. We waren helemaal bovenin het schip terecht gekomen waar normaal gesproken de kapitein zit. Wat een uitzicht vanaf hier! We zagen ontzettend veel verschillende apparaten. Het leek ons niet eenvoudig om zo'n schip in beweging te krijgen. Nadat we weer beneden waren zagen we wederom verschillende vliegtuigen opgesteld staan. We liepen er langs en kregen of een aantal vliegtuigen nog wat uitleg. Eén van deze vliegtuigen sprong er toch wel tussenuit, dat was de A12 Blackbird. Dit is een straaljager die op de rader niet te herkennen was. Nadat we het vliegdek bezocht hadden stapten we de lift in naar beneden. Het museum was wederom enorm, we waren nog lang niet klaar! We liepen nu naar een expositie over drones. Wij hebben hier snel doorheen gelopen, we hebben er beiden niet zoveel mee. Wel stonden er een boel opgesteld en stond er informatie over welke manieren een drone gebruikt wordt, zoals bij oorlogsituaties en bij grote branden. Hierna kwam voor ons toch wel het paradepaardje van het museum. We kwamen nu bij de "space" expositie uit. En wat stond daar? De Enterprise! Er zijn nog maar 4 spaceshuttles over waarvan we de Atlantis in Florida al hebben gezien. De Atlantis heeft daadwerkelijk in de ruimte missies uitgevoerd, de Enterprise daarentegen heeft nooit missies uitgevoerd maar werd gebruikt voor test. Het blijft bijzonder om te zien en de Enterprise was wel de eerste spaceshuttle! We konden de Enterprise van heel dichtbij bekijken, echt tof! Ook zagen we op welke manier de Enterprise in New York terecht gekomen is. Ze hebben het enorme ding gewoon bovenop een vliegtuig gezet en is hier naar toe gevlogen. Nadat we deze expositie bezocht hadden stond buiten nog een bijzonder vliegtuig opgesteld, namelijk de Concorde. Dit is een supersnel vliegtuig, hij vloog in 3 uur en 15 minuten van Parijs naar New York! Hierna was het eindelijk tijd om de onderzeeër in te gaan. De onderzeeër was in staat om een nucliaire bom af te vuren. We liepen zelfs nog langs de plekken waar de torpedo's destijds lagen. Ook zagen we op welke wijze de bemanning in de onderzeeër leefden. Soms kwamen ze 3 maanden niet bovenwater! De bemanning sliep in stapelbedjes die heel smal waren. Ze waren zo dicht opelkaar gestapeld dat het een wonder mag zijn dat ze niet telkens hun hoofd stootten. Het was er ook super smal en we moesten telkens door zo'n klein rond gat kruipen om bij de volgende ruimte te komen. We liepen verder en we zagen nog de keuken van destijds en ook de plek waar de bemanning kon eten. De tafels waren diner -en speeltafels ineen. Op het tafelblad stond een dambord, een schaakbord en andere speelborden afgebeeld. Je moet het maar kunnen, 3 maanden lang in zo'n boot zonder daglicht en amper frisse lucht! Na ons bezoek aan de onderzeeër waren we bij de uitgang van het museum uitgekomen. Wat een groot museum ook! Het was inmiddels 3 uur! Wat gaan we nu doen? Het is wel warm, maar niet zonnig. We besloten verder te lopen over de pier. We kwamen al gauw uit bij de New York Watertaxi. Met onze New York Pass kunnen we ook hier gratis in. We kunnen nog meerdere boottochtjes met de pas doen, dus we besloten in te stappen. We kregen op deze manier de skyline van New York te zien. We kwamen langs het financiële district en Battery Park. Ook gingen we met de boot langs de Brooklyn Bridge en het vrijheidsbeeld! Wat tof! Gezien de beperkte tijd zijn we nergens uitgespapt, de New York Watertaxi is namelijk een hop on hop off boot. Zo'n 70 minuten later stonden we weer op de pier. Een druk dagje zo! Inmiddels hadden we wel trek gekregen. We wilden graag terug naar Times Square. Gelukkig was er een shuttlebusje van de New York Watertaxi beschikbaar. Dit shuttlebusje bracht ons weer terug en we gingen eten bij Hard Rock Café. Dat was weer genieten! Heerlijk eten en lekkere cocktails hebben ze daar! We besloten na het eten terug te gaan naar ons motel. Onderweg kwamen we nog langs Madame Tussauds. Met onze New York Pass kunnen we ook hier gratis naar binnen! Dus ook hier zijn we nog naar binnen gegaan! Wij zijn beiden alleen bij Madame Tussauds in Amsterdam geweest. Het is wel verschillend met Amsterdam, deze is wel toffer! Zo waren er meer special effects dan in Amsterdam. We zijn met veel bekenden op de foto gegaan, zoals Tupac, Rihanna, Will Smith maar ook met de Obama's, de Clintons en we hebben ook een foto van Trump...! Na ons bezoek waren we wel gesloopt hoor, gelukkig was het shuttlebusje terug naar het motel dit keer wel snel gevonden!