Dag 14

Reisdag 14 (07-06-2015)

Vandaag hadden we pas laat iets op de planning staan. We gingen pas om 15.00 uur met een jeep door Monument Valley rijden. Wat heerlijk dat we al op de camping stonden! We konden lekker uitslapen, rustig ontbijten en lekker in het zonnetje zitten met een tijdschriftje erbij (we hebben trouwens nog geen boek gelezen tijdens deze vakantie, gewoonweg geen tijd/puf voor). Rond 14.15 uur zijn we richting Monument Valley gereden. Ook hier was onze jaarpas niet geldig, dus we moesten $20,00 entree betalen. Daar aangekomen hebben we de camper geparkeerd (Monument Valley is verboden voor campers) en zijn we opzoek gegaan naar de gids van Monument Valley Tours die ergens bij de parkeerplaats zou moeten staan. Gelukkig hadden we de gids al gauw gevonden. Echter was het voertuig geen jeep zoals je zou verwachten. Het was eerder zo’n pick up met stoeltjes erop met een afdakje (best wel lelijk!). Maar goed, wij konden plaatsnemen waar we maar wilden…we kregen een privé tour! Al gauw kwamen we bij het bekende Monument Valley uitzicht. Wij denken dat iedereen dit wel kent van reclames en films. We vonden dit echt geweldig om te zien! Het is zó vreemd om zoiets bekends met eigen ogen te zien! Heel onwerkelijk, maar zo mooi! Onze gids vertelde ons dat het verboden is om door Monument Valley te lopen (bepaalde stukken) of te klimmen. Ook vertelde hij dat Tom Cruise een paar jaar geleden nog op een grote rots een scène van een film heeft opgenomen. Het schijnt dat hij per helikopter op die rots gekomen is. Ook heeft Bon Jovi hier een videoclip opgenomen. En door de jaren heen hebben nog veel meer Hollywood acteurs hier een filmscène of een reclamespotje opgenomen. De gids vertelde ons het een en ander over Monument Valley en het bestaan van de Navajo indianen. Ook liet hij ons af en toe zien dat een bepaalde rots ergens op leek. Zo zagen wij drie zusjes naast elkaar, een slapende draak, een hand, big chief, een duim en een moeder met kind. Ook zagen wij nog twee “arches”. Daarnaast hadden wij huisjes gezien waarin de Navajo indianen vroeger leefden en zogenaamde “zweethutjes” (sauna). In een van de hutjes lieten twee Navajo indianen ons zien hoe ze vroeger bepaalde dingen maakten, zoals schilderijen, een haarborstel, manden enz. Onze jeeptour zou 2,5 uur duren, schijnbaar had de gids het ook naar zijn zin aangezien wij pas 3 uur later terug keerden op de parkeerplaats. Inmiddels was het 18.00 uur en hadden we wel trek gekregen. Bij de parkeerplaats zat een restaurant met uitzicht over Monument Valley. We hebben daar vervolgens gegeten. Als voorafje mochten we langs de saladebar, en kregen we kippenpootjes in BBQ saus. Marleen had twee hamburgers met patat en Rogier een kip cordenblue met patat. Marleen zat zo vol, er lag nog een hele hamburger met de helft van de patat op haar bord! De porties zijn hier zo ontzettend groot! Na het eten zijn we nog naar een uitkijkpunt gegaan en hebben hier nog diverse foto’s gemaakt. Monument Valley heeft iets magisch! Een heel bijzondere plek! Terug op camping aangekomen hebben we nog een filmpje op de laptop gekeken (Abraham Lincoln). Daarna gauw naar bed gegaan, morgen weer op tijd eruit. Morgen rijden we namelijk naar Page!