Dag 4

Reisdag 4 (28-05-2015)

Vandaag ging (net zoals een normale werkdag) de wekker om 06.30 uur. Tijd om er uit te gaan! Er staat ons een lange reisdag voor de boeg. Na ons ontbijtje met (JAWEL) geroosterd brood hebben we afscheid genomen van de eigenaresse. Ze vroeg ons nog wat onze plannen waren en waarschuwde ons nog dat het een behoorlijk eind rijden is (ja, dat weten we). Het was onze bedoeling om te overnachten bij Refugio State Beach. Echter kregen we één of twee dagen voor ons vertrek naar Amerika een e-mail van de camping. De camping is voorlopig gesloten en wij krijgen ons geld terug. Vlakbij Santa Barbara is die week een of andere leiding geknapt waardoor er olie in de zee is gekomen. Ook het strand van de camping is helaas besmeurd met olie. Wel erg jammer, het was een prachtige camping. Een plekje aan het strand tussen de palmbomen, heerlijk toch? Maar belangrijker is dat alles gauw gereinigd wordt en er geen dieren dood gaan door de vrijgekomen olie. Dit is allemaal al erg genoeg natuurlijk! Dus ja, nu zien we wel waar we uitkomen…!
Vanaf de camping zijn we Highway 1 opgereden. We zagen al gelijk genoeg mooie uitkijkpunten en zijn diverse keren gestopt om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken. Jammer genoeg was het net zoals gisteren bewolkt en dat maakt het allemaal net iets minder mooi. Na ongeveer een halfuur rijden kwamen we uit bij de bekende Bixby Bridge. Uiteraard werd dit een foto-momentje! Daarna reden we verder en kwamen we uit bij Julia Pfeiffer Burns State Park. We hadden al eerder gelezen dat de trail van de McWay Falls erg mooi is. Bij het park aangekomen zagen we allemaal auto’s langs de weg geparkeerd staan. Oké, dan zetten we de camper daar ook maar neer (met de gedachte dat de parkeerplaats van het park wel vol zou zitten). In het park zagen wij nog meer dan genoeg parkeerplaatsen, máár voor het parkeren in het park moest je $10,00 betalen. Wij Hollanders zijn dus niet de enigen die gierig kunnen zijn! Vervolgens hebben wij alleen de trail gelopen van de McWay Falls. Er stond immers nog genoeg op het programma vandaag. Het was een super mooie korte trail van ongeveer een half uur. Het uitzicht was super! We hebben hier ook veel foto’s gemaakt. Opeens zag Marleen dat iemand onder de waterval stond. Staat ie daar nou in zijn Adam kostuum? Rogier zoomde maar even in met zijn spiegelreflex camera. En ja hoor! Die idioot staat daar inderdaad helemaal naakt! Wat een gek! Hij is gewoon naar beneden geklommen (dit mag trouwens helemaal niet) en is onder de waterval gaan staan! We zagen die man later nog naar boven klimmen en zijn hem daarna tijdens het rijden over de Highway 1 nog meerdere malen tegen gekomen onderweg! Vervolgens zijn we verder gereden over Big Sur en hebben een aantal prachtige uitzichtpunten gezien. Hierbij wederom genoeg foto’s gemaakt. Het rijden over die kronkelweggetjes gaat met de camper stukken langzamer dan met de auto. Maar Rogier kan goed overweg met de camper, alsof hij nog nooit anders heeft gedaan! Hij had nog een best tempo er in zitten gelukkig! We zien trouwens regelmatig super mooie sportauto’s voorbij rijden. Dan word je wel even jaloers, dat gaat snel (en de een is nog mooier dan de ander)! Rond 14.00 uur kwamen wij aan bij Ragged Point. Op aanraden van Jan Doets hebben wij hier een stop gemaakt. Door veel mensen wordt dit punt als het mooiste uitzichtpunt van Big Sur gezien (dit kunnen we onderkennen). Het was inderdaad prachtig en inmiddels was de hemel ook blauw geworden en scheen de zon lekker. We zijn vervolgens op een terrasje gaan zitten en hebben lekker Amerikaans gedaan (we hadden een hotdog met een cola besteld). Uiteindelijk was de stop iets langer dan gepland (de bestelling liet nogal lang op zich wachten) en om 15.00 uur reden we verder. We kwamen nog bordjes tegen onderweg van Hearst Castle (dit schijnt een super mooie mega villa te zijn van krantenmiljonair William Hearst). Aangezien we nog een flink eind moesten rijden besloten we niet te stoppen. Een bezoekje neemt namelijk zo enkele uren in beslag. Wel zijn we gestopt bij Piedras Blancas Elephant Seal Rookery. Dit ligt net zoals Hearst Castle in San Simeon. Op het strand daar ligt bijna altijd een kolonie zeeolifanten. En gelukkig, vandaag lagen ze er ook! Meters en meters strand ligt daar vol met zeeolifanten (ze lijken wel op zeehonden maar hebben een soort van klein slurfje). Dit was super gaaf om te zien! De meeste zeeolifanten lagen (denken wij) te slapen op het strand, sommige hadden jeuk en gingen even met hun vinnetje op hun neus of buik krabben. Handig zo’n vin, lijkt net een vinger! Anderen waren aan het schreeuwen (alsof ze telkens een mega boer aan het laten waren) en sommige namen een duik in de zee of kwamen juist weer uit de zee. Ook gooiden veel van die zeeolifanten zand over zichzelf heen. Dit deden ze heel handig met hun vin. Waarom ze dit doen weten wij alleen niet, maar het was een grappig gezicht!
En wederom gingen wij verder…inmiddels hadden we alles gezien wat wij wilden zien voor vandaag. We willen echter nog zo ver mogelijk richting Santa Barbara rijden. Dan zijn we morgen lekker dicht bij Santa Monica! We verlieten bij San Luis Obispo de Highway 1 en reden zoveel mogelijk over de Interstate 101 verder. Volgens velen is dit minder mooi, maar wij wilden ook niet het risico lopen dat de Highway 1 nabij de olievlek zou zijn afgesloten. Uiteindelijk waren we het iets voor Santa Barbara hartstikke zat. Opeens zagen we een camping (Cachuma Lake Recreation Area) aan de linkerkant van de weg liggen, dus gelijk maar gestopt. We hadden geen idee of het wat was, we hadden nog niet eens in de campinggids gekeken! Gelukkig viel de prijs reuze mee (voor Santa Barbara termen) en we mochten zelf een plekje uitzoeken. We staan nu op een mooie groene plek met uitzicht op een meer (Cachuma meer) en hoge bergen. Aangezien we nog geen supermarkt zijn tegengekomen hebben we de spaghetti van de Wallmarkt gegeten en is Marleen gestart met het typen van het reisverslag. Het is inmiddels 22.30 uur, hoogste tijd om weer te gaan slapen! Morgen staat (Malibu) Santa Monica en Hollywood op ons te wachten!