Dag 1

Reisdag 1

Dag 5 – Met de regen naar New York City

Gisterenvond meerdere keren de weersverwachting voor vandaag gecheckt. Het wordt vandaag zwaarbewolkt en het gaat in de middag (langdurig) regenen. We hielden tot nu een slag om de arm om al dan niet naar New York te gaan, maar dit doet ons besluiten vandaag Manhattan te bezoeken.
Het is ongeveer 120 kilometer van ‘The Hamptons’ naar New York, zeg maar de afstand Amsterdam – Eindhoven. We rijden over de Sunrise Highway en de Long Island Express Highway totdat we in Queens aankomen. De weg de we hier rijden is de ‘bekende’ weg die je ook rijdt van JFK airport naar Manhattan. Bizarre hoe de snelweg zich hier een baan wegt door een gigantisch grote begraafplaats met daarachter de schoorstenen van een één of andere fabriek.
En dan…daar doemen de wolkenkrabbers van ‘the Big Apple' op! We zien de Chrysler Building en de Empire State Building heel duidelijk en aan de zuidkant zien we de Freedom Tower, nu het hoogste gebouw van New York, op de plek van waar ooit de Twin Towers stonden. Via de Queens Midtown tunnel arriveren we op Manhattan. Ik vind het stiekem heel spannend en ook stoer om voor het eerst in New York te rijden! Alhoewel, we staan hier door de drukte meer stil dan dat we rijden. We besluiten om de auto in de buurt van het Meatpacking District te parkeren. Dat is geen sinecure hier in ‘the City’. Met onze truck zijn we voor menig parkeergarage te groot en veel parkeergarages zijn vol. Uiteindelijk vinden we een parkeergarage die nog plek heeft, maar zij blijken geen ‘commercial vehicle’ te accepteren. Wat blijkt is dat op onze kentekenplaat het woord “commercial" staat en dat wij kennelijk een ‘bedrijfsauto’ rijden. We rijden weer weg en uiteindelijk zien we langs de weg op de 36ste straat een mogelijkheid voor ‘commercial vehicles’ om per meter voor maximaal 3 uur te parkeren. Dat doen we dan maar, want we hebben nu lang genoeg rondgereden.
Van hieruit lopen we naar de “The High Line”, www.thehighline.org/visit . De High Line of het High Line Park is een langgerekt, verhoogd stadspark in Manhattan. Het park werd aangelegd op het traject van de West Side Line, een in onbruik geraakte goederenspoorlijn van de New York Central Railroad. Je ziet de rails op diverse plekken nog goed liggen. Het langgerekte park ligt aan de Lower West Side van Manhattan, in de wijk Chelsea. De High Line is een geweldig stukje New York, een échte aanrader!
We dalen via een trap af en komen weer op straatniveau vanwaar we naar Chelsea Market lopen, www.chelseamarket.com . Slechts een klein stukje lopen van de Hudson Rivier, in een gebied van Manhattan welke ook wel bekend staat als het “Meatpacking District”, Chelsea Market is één van de fijnste en geweldigste indoor food hallen ter wereld. Er wordt van alles verkocht, van soep tot noten, van wijn tot koffie, van cheesecake tot oesters. Het gebied werd altijd al gebruikt voor de aanvoer van voedsel, dat begon al toen de Algonquin Indianen hun voedselwaar verhandelden op de oevers van de Hudson op dezelfde plek als waar Chelsea Market nu ligt. De treinen van de High Line vervoerden later het vlees, dat hier werd aangevoerd, naar de diverse slagers in de stad. We aten bij diverse winkeltjes wat lekkernijen en beschouwden dat als onze lunch.
Toen we buiten kwamen goot het van de regen. We snelden terug naar de auto, die 3 blokken verderop stond. Onze parkeermeter moest tenslotte worden bijgevuld. Toen we bij de auto aankwamen waren we behoorlijk natgeregend. We besloten om in de auto te drogen en richting 5th Avenue en 57ste straat te rijden. Terwijl het bleef hozen van de regen opperde onze dochter dat het haar leuk leek om naar MoMa te gaan, het ‘Museum of Modern Art’. Dat leek de anderen ook een uitstekend idee. Terwijl we over Park Avenue naar het Noorden reden om vervolgens Fifth weer terug te rijden, parkeerden we bij Lexington Avenue onze auto, wederom op een ‘commercial vehicle’ plek. Zo had het nadeel van de ochtend, een nummerplaat met ‘commercial’ erop, plots een voordeel. We konden redelijk eenvoudig parkeren tegen lagere tarieven dan in de parkeergarages. Daar zijn tarieven van tussen de $12 en $16 per half(!!) uur heel gewoon.
Lopend naar het MoMa werd het zowaar droog. Bij het MoMa aangekomen bleek dat we nog een kleine 2 uur hadden om het museum te bezoeken, sluitingstijd is halfzes. We gingen snel naar binnen zonder ons goed te oriënteren. Het MoMa staat te boek als een van de meest toonaangevende musea voor moderne en hedendaagse kunst ter wereld. De collectie bestaat uit schilderkunst van de 20e eeuw en beeldhouwkunst van de 20e eeuw, films en foto's en een uitgebreide collectie boeken. De topstukken van het museum zijn zoal “De sterrennacht” van Vincent van Gogh, “Les Demoiselles d'Avignon” van Pablo Picasso en “het Fietswiel” van Marcel Duchamp, “Broadway Boogie Woogie” van Piet Mondriaan en de “Waterlelies” van Claude Monet. We hadden gedacht wat meer van Andy Warhol te zien, maar kennelijk moet je daarvoor naar het “Met”, het Metropolitan Museum of Art.
Na het MoMa zijn we door het Rockefeller Center, een complex van 19 commerciële gebouwen, gebouwd tussen 1929 en 1940, in het hart New York met overdekte winkelcentra en restaurants, gelopen. Een bezoek aan de “Top of the Rock Observation Deck” hebben we niet alleen vanwege het weer, maar ook de prijs ($34 pp) even overgeslagen. Via 5th Avenue en bezoek aan wat winkels, zoals de GAP en de Hollister, verzeilden we in de buurt van de 'Trump Tower' in een heuze demonstratie tegen Trump en zijn regering. Het was een beetje langs ons heen gegaan, maar het had te maken met het optreden van Trump & Co en Charlottesville en extreem rechts aldaar. Hier een heel leger aan politiemensen. We vermoeden sowieso dat in heel NYC meer politie loopt dan in heel Nederland überhaupt is.
De kinderen wilden dolgraag Times Square na zonsondergang nog aanschouwen. We aten in een Mexicaans restaurant bij Bryant Park, een leuk park met veel terrasjes en straatartiesten die het publiek vermaken.
In New York is het zo’n 45 minuten tot een uur eerder donker dan in Nederland. Dus om 20.00 uur knalde de verlichting van Times Square en Broadway je al tegemoet. Dit voelt elke keer weer als het kloppend hart van ‘The Big Apple’! De nodige selfies en foto’s werden gemaakt om vervolgens nog een uur in een ‘hat store’ gehangen te hebben. De kids zouden en moesten een baseballpet hebben en op Times Square bleek de grootste winkel met baseball artikelen en petjes te zitten. Overigens naast de officiële New York Yankees store & clubhouse. Ze konden niet kiezen de kinderen… uiteindelijk werd het een Boston Redsox, een Atlanta Braves en een New York Yankees pet. Allemaal blij gingen we richting auto en reden nu, zonder veel verkeer, in anderhalf uur naar Southampton in het uiterste Oosten van Long Island. Een vermoeiende maar enerverende dag in wereldstad New York zat erop!