Dag 1

Maandag 15 mei is het eindelijk zover. Onze autorondreis door het westen van Canada staat op het punt van beginnen.
Na een vlucht van ongeveer 8,5 uur landen we rond 13:25 uur plaatselijke tijd in Calgary. Na de douane en bagage afhandeling, die zoals altijd te lang duren, melden we ons bij Hertz om onze huurauto op te halen. Tot onze verrassing krijgen we een gratis upgrade en even later rijden we wat onwennig de garage uit in de Jeep Renegade die is ons toegewezen. Na een korte stop om de navigatie in te stellen verlaten we de omgeving van Calgary. Wanneer we in de verte de Rocky Mountains zien opdoemen, bekruipt ons het "Born to be wild" gevoel. De vakantie is nu echt begonnen.....
In nog geen 2 uur rijden we naar Banff, waar we onze eerste nacht zullen doorbrengen. We droppen onze bagage op de kamer en lopen een rondje door het centrum. Na het avondeten en een kop koffie bij de Starbucks slaat de vermoeidheid toe en wordt het tijd om terug te gaan naar de kamer voor een goede nachtrust. We zijn dan al ruim 24 uur op.
Door de jetleg komt er van goed slapen weinig terecht, en enigszins brak staan we de volgende ochtend naast ons bed. Na het ontbijt laden we de koffers in de auto en vertrekken we richting onze volgende bestemming: Lake Louise.
Voordat we richting Lake Louise rijden doen we eerst nog een rondje Banff en maken we een stop bij de Banff Gondela, Het Fairmont Springs hotel en natuurlijk de Bow Falls. Het weer is ons gunstig gezind en oogt vriendelijk met een zonnetje dat af en toe door de wolken heen prikt.
We vervolgen onze weg richting Lake Minnewanka en onderweg hopen we het eerste wild te spotten. Helaas nog geen beer te bekennen en we moeten het doen met een eenzame Elk. Bij Lake Minnewanka is het weer wat minder vriendelijk. Het is grijs en er staat een gure wind. We maken wandeling langs het meer en zijn blij als we weer in de auto zitten.
Via de Bow valley parkway rijden we naar Lake Louise. Ook hier hebben we kans om wild te spotten. Ook nu nog geen beer te zien, maar de 2 steenbokken die ons op de weg tegemoet lopen zijn ook wel bijzonder. Halverwege de Bow valley maken we een stop bij Johnston Canyon, een door smeltwater uitgesleten diepe kloof met watervallen een stroomversnellingen. Het is een pittige, maar indrukwekkende wandeling van 1,5 mijl over een smal en hobbelig pad met af en toe een flinke klim, maar eenmaal bij de watervallen aangekomen is het de moeite waard geweest. We zijn onder de indruk van het geweld, waarmee het water met donderend geraas zich in de diepte stort.
Nadat we weer 1,5 mijl terug zijn gelopen is het tijd voor de lunch en vervolgen we onze weg richting Lake Louise waar we aan het eind van de middag aankomen en we 2 nachten zullen doorbrengen.
Onze eerste echte reisdag zit erop.